Adidas
Adidas AG adalah sebuah syarikat multinasional Jerman yang mereka bentuk
dan mengeluarkan pakaian sukan dan aksesori yang berpangkalan di
Herzogenaurach, Bavaria, Jerman. Ia adalah syarikat induk bagi Kumpulan Adidas,
yang terdiri daripada syarikat Reebok, syarikat golf TaylorMade-Adidas
(termasuk Ashworth), Rockport, dan 9.1% daripada FC Bayern Munich. Selain kasut
sukan, Adidas juga mengeluarkan produk lain seperti beg, baju, jam tangan,
eyewear, dan lain-lain-dan pakaian sukan yang berkaitan dengan barangan. Adidas
adalah pengeluar sukan yang terbesar di Jerman dan Eropah dan pengilang sukan
kedua terbesar di dunia.
Adidas
telah ditubuhkan pada tahun 1948 oleh
Adolf Dassler, berikutan perpecahan
Gebrüder Dassler Schuhfabrik antara beliau dan abangnya Rudolf. Rudolf kemudian
menubuhkan Puma, yang merupakan saingan awal Adidas. Pada 18 Ogos 1949, Adi
Dassler pada usia 49, mendaftar "Adi Dassler adidas Sportschuhfabrik"
dan bersedia untuk bekerjasama dengan 47 pekerja di bandar kecil
Herzogenaurach. Pada hari yang sama, beliau memperkenalkan kasut beserta
3-Stripes. Bermula cerita kejayaan global - yang telah dipercepatkan oleh
keajaiban.
Pakaian dan kasut rekaan syarikat biasanya
mempunyai tiga bar selari, dan motif yang sama dimasukkan ke dalam logo rasmi Adidas.
Pendapatan syarikat bagi tahun 2012 telah disenaraikan sebanyak €34.48 billion.
Sejarah
Christoph
Wilhelm Von Dassler adalah seorang pekerja di sebuah kilang kasut, manakala
isterinya Pauline menjalankan perniagaan dobi kecil di bandar Bavaria
Herzogenaurach, 20 km (12.4 batu) dari bandar Nuremberg. Selepas tamat persekolahan,
anak lelaki mereka, Rudolf "Rudi" Dassler, menyertai bapanya di
kilang kasut. Sekembalinya dari Perang Dunia I, Rudolf menerima jawatan
pengurusan di sebuah kilang porselin, dan kemudian di dalam perniagaan kulit
borong di Nuremberg
Pada
tahun 1920, Adi Dassler membuat kasut pertama di bengkel beliau di
Herzogenaurach berhampiran Nuremberg di Jerman. Kasut diperbuat daripada kanvas
itu adalah kasut latihan untuk pelari dan dijual pada harga dua reichsmarks.
Adi Dassler mengikuti tiga prinsip panduan dalam kerja-kerja pembangunan
beliau: menghasilkan kasut yang terbaik untuk keperluan sukan, melindungi atlet
dari kecederaan dan membuat produk tahan lama.
Pada
bulan Julai 1924, abangnya Rudolf kembali ke Herzogenaurach untuk menyertai
perniagaan adiknya, dan menjadi Gebrüder Dassler Schuhfabrik (Kilang Kasut Dassler
Brothers).
Pasangan
adik beradik itu memulakan usaha di dalam kedai dobi ibu mereka, tetapi, pada
masa itu, bekalan elektrik di bandar adalah tidak boleh dipercayai, dan
adik-beradik itu kadang-kadang terpaksa menggunakan kuasa pedal daripada
basikal pegun untuk menjalankan peralatan mereka.
Pada
Sukan Olimpik 1936, Adi Dassler memandu dari Bavaria melalui salah sebuah
lebuhraya pertama di dunia menuju ke perkampungan olimpik dan memujuk pelari
Amerika Syarikat Jesse Owens untuk menggunakan kasut rekaannya, tajaan pertama
bagi atlet kulit hitam. Jesse Owens memenangi empat pingat emas dan merekodkan
lima rekod baru dunia dengan kasut rekaan Adi Dassler dalam semua acara.
Berita
kejayaan Owens mengukuhkan lagi reputasi kasut rekaan Dassler di kalangan atlit
ternama dunia. Berpucuk-pucuk surat dikirimkan kepada adik beradik Dassler
terutama jurulatih-jurulatih kebangsaan menunjukkan minat terhadap kasut rekaan
mereka.
Semua
kasut yang dikeluarkan ialah kasut kulit buatan tangan. Tidak lama selepas itu,
beliau mula mencipta kasut yang berbeza untuk sukan yang berbeza. Mereka
menggelar kilang pertama mereka “Dassler Brothers Shoe Factory”. Adi Dassler mengeluarkan
kasut tenis pertama pada tahun 1931. Pada tahun 1948, Adi dan Rudolf membawa
haluan masing-masing dan Rudolf memulakan syarikat sendiri, Puma. Adi mengambil
“Adidas” (Adi = nama gelaran Rudolf, das=Dassler) sebagai nama rasmi syarikat
dan telah memberikan kasutnya tanda Tiga Jalur. Pada pertengahan 1960-an,
Adidas mula menghasilkan pakaian sukan untuk pertandingan dan latihan. Pada
tahun 1971, Muhammad Ali dan Joe Frazier memakai but tinju khas yang direka
oleh Adi Dassler khas untuk mereka yang juga terkenal sebagai "Match Of
the Century."
Logo
yg mempunyai tiga daun telah diperkenalkan sebagai tanda tambahan pada tahun
1972 untuk membezakan antara produk Adidas yang sahih dan tiruan. Raket tenis
Adidas pertama kali digunakan pada tahun 1974. Apabila Adi Dassler meninggal
dunia pada 1978 di usia 78 tahun, isterinya Kathe dan anak tertua Horst
mengambil alih menjalankan syarikat itu sehingga kedua-duanya meninggal dunia.
Saham
Adidas-Salomon menjadi terbitan awam pada tahun 1995 dengan peningkatan dalam
jualan dan keuntungan. Adidas membangunkan produk revolusi untuk enam sukan:
renang, trek dan padang, berbasikal, lawan pedang, angkat berat dan gusti. Pada
tahun 2002, Adidas membuka ibu pejabat pertama Amerika Utara di Portland,
Oregon. Adi Adidas adalah usahawan pertama yang menggunakan promosi sukan
sebagai satu cara menarik perhatian umum terhadap inovasi. Beliau mula
menggunakan atlet terkenal sebagai iklan bagi produk beliau. Adidas terus
menyediakan orang awam Amerika dengan pakaian sukan terbaik dan peralatan yang
ada, dan pada harga yang hebat.
Perang Dunia ke
2 dan perpecahan syarikat
Semasa
perang, perselisihan faham dua saudara ini semakin memuncak selepas kejadian
serangan bom dari pihak bersekutu pada 1943. Adi dan isterinya naik ke pusat
perlindungan bom di mana Rudolf dan keluarganya sudah pun berada di dalam. Adi
berkata “Anak haram itu sudah kembali” dimana dia merujuk kepada askar
bersekutu tetapi Rudolf percaya yang Adi memaksudkan dirinya dan keluarganya.
Tak lama kemudian, Rudolf dibawa oleh tentera Amerika Syarikat dan menuduhnya
sebagai salah seorang ahli Waffen SS. Rudolf yakin yang adiknya telah
menyerahkannya kepada pihak tentera Amerika.
Kilang
Dassler, yang digunakan untuk membuat senjata anti-kereta kebal, nyaris
dirobohkan sepenuhnya oleh tentera US pada April 1945 tetapi di yakinkan oleh
isteri Adi Dassler, Käthe, yang syarikat itu hanya berminat dalam pembuatan
kasut sukan. Mereka akhirnya menjadi pembeli utama kasut Dassler bersaudara.
Adi
dan Rudolf berpecah pada 1947. Rudolf membentuk satu syarikat baru yang diberi
nama Ruda – daripada Rudolf Dassler, yang kemudiannya di tukarkan kepada Puma
dan Adi membentuk syarikat yang dikenali sebagai Adidas AG pada 18 Ogos 1949.
Puma
dan Adidas memasuki satu persaingan sengit selepas perpecahan. Bandar
Herzogenaurach dibahagikan kepada dua yang membawa kepada nama samaran
"bandar leher bengkok"-orang memandang ke bawah untuk melihat kasut yang
dipakai oleh orang yang datang dari luar. Malah kedua-dua kelab bola sepak di
bandar ini telah dibahagikan kepada dua: ASV Herzogenaurach kelab menyokong
Adidas, manakala 1 FC Herzogenaurach mengenakan kasut Rudolf, Puma. Apabila
tukang dipanggil ke rumah Rudolf, mereka sengaja memakai kasut Adidas. Rudolf
akan memberitahu mereka untuk pergi ke ruangan bawah tanah dan memilih sepasang
Puma secara percuma. Kedua-dua adik-beradik tidak pernah berdamai sehinggalah
mereka disemadikan di tanah perkuburan yang sama tetapi dalam jarak yang sejauh
mungkin.
Konsep
Perniagaan Adidas
Matlamat
utama adalah untuk mencipta produk yang dapat memberikan prestasi yang maksima
dan juga dibuat dengan cara yang mampan. Prinsip utama Adi Dassler adalah mudah : untuk menjadikan atlit lebih baik. Inilah
sebab mengapa di Kumpulan Adidas inovasi adalah tunjang utama dalam semua
produk mereka. Pemilihan material dan cara pembuatan adalah dua tunjang utama
kepada kumpulan inovasi mereka dalam membentuk produk mereka. Seperti contoh, mengelakkan
plastik berasaskan minyak membantu mengurangkan pelepasan karbon. Pakaian
‘Dry-dyeing’ membantu menjimatkan air, tenaga dan bahan kimia. Menghampiri
cabaran inovasi dari perspektif alam sekitar membantu mereka membuat produk
yang lebih baik untuk pengguna dan lebih baik untuk planet ini juga.
Pasaran
Semasa
pertengahan sehingga akhir tahun 1990an, Adidas membahagikan jenamanya kepada
tiga cabang utama. ‘Adidas Performance’ direka untuk focus kepada sukan dan
persembahan atlet. ‘Adidas Originals’ pula lebih fokus atau cenderung kepada
dunia fesyen dan gaya hidup dan ‘Style Essentials’ pula menjurus kepada
generasi Y3.
"Adidas is all in" adalah
strategi pemasaran Adidas buat masa ini. Slogan itu bertujuan untuk mengikat
semua jenama dan label bersama-sama, melambangkan suatu imej bersatu kepada
pengguna yang berminat kepada sukan, fesyen, muzik dan budaya pop.
"Impossible is Nothing" merupakan
slogan utama pemasaran Adidas. Kempen ini di reka oleh 180/TBWA yang
berpangkalan di Amsterdam.
Pengiklanan
Jenama
ini muncul dalam beberapa siri permainan video seperti Commodore
Amiga: Daley Thompson's Olympic Challenge, Sony PlayStation: Adidas
power soccer dan Commodore 64, ZX spectrum, Amstrad CPC: Adidas
Championship Football.
Tajaan
Untuk
mengekalkan jenamanya sebagai fokus orang ramai, Adidas banyak menaja atlit
lelaki dan wanita.
Pada tahun 2008, Adidas menaja 295 pemain bola sepak, 64
pemain ragbi, 71 pemain tenis, 24 pemain bola keranjang dan 8 pemain golf . Adidas
juga terlibat dalam beberapa siri tajaan alatan sukan lain. Antaranya tinju, renang,
olahraga dan lain-lain lagi.
Adidas dan
Piala Dunia
Bermula
dari siri Piala Dunia 1970, Adidas mula menaja bola untuk kejohanan itu
termasuklah Piala Dunia Wanita.
1970
& 1974 Adidas Telstar
1978 Adidas Tango Durlast
1982 Adidas Tango Espana
1986 Azteca
1990 Etrusco
1994 Questra
1998 TriColore
2002 Fevernova
2006 Teamgeist
2010 Jabulani
2014 Brazuca
Perkembangan
Perniagaan.
Pembangunan
terbaik Adidas dalam mereka dan teknologi kasut bola sepak terhasil dalam tahun
80an oleh Craig Johnston, yang mereka kasut bola sepak Predator, yang mula di
pasarkan pada 1990. Rekaan kasut tersebut untuk memberikan lebih cengkaman
antara kasut, bola dan tanah. Rekaan tersebut membolehkan pemain melakukan
tendangan yang cantik dan padu apabila kaki pemain mengenai kawasan yang betul
pada bola.
Seiring
dengan membekalkan produk berprestasi tinggi, Adidas menyedari yang pengguna
membuat belian bukan hanya berdasarkan jenama tetapi juga mengambil berat
faktor ketersediaan, kemudahan dan keluasan penawaran produk. Untuk itu,
kumpulan Adidas mensasarkan untuk membuka kedai-kedai jenamanya di seluruh
dunia. Sehingga kini terdapat lebih daripada 1000 kedai di buka di seluruh
dunia. Semasa Sukan Olimpik Beijing, kumpulan Adidas membuka 2 buah kedai
sebulan secara purata. Sehingga 2010 mereka mensasarkan sekurang-kurangnya 30%
keuntungan melalui kedai-kedai mereka.
Pada
tahun 2005, Adidas mengambil alih syarikat alatan sukan daripada United Kingdom
yang dikenali dengan nama Reebok. Beberapa tahun kemudian, Adidas mengambil
alih syarikat Five Ten, alatan sukan Golf Taylor Made dan Adam Golf tiga tahun
kemudian menjadikan mereka semakin kuat untuk mengharungi hari depan.
Penghargaan dan
Pengiktirafan
Berikut
adalah penghargaan dan pengiktirafan yang diterima oleh Adidas Group of
company.
2014 –
Kumpulan adidas adalah di antara "Global 100 Most Sustainable Corporations
in the World" untuk kali ke-10, pertama kali berada dalam kelompok top
10 – tangga ke-8.
2013
- adidas AG included in Dow Jones Sustainability Indices for 14th time -
Industry Leader for 10th time
2013 -
adidas AG again included in the STOXX® Global ESG Leaders indices
2013
– Continued inclusion in the FTSE4Good Index
2013
- Reconfirmed inclusion in the Ethibel PIONEER and Ethibel EXCELLENCE
Investment Registers
2012
- Inclusion in the Carbon Disclosure Leadership Index for Germany, Austria and
Switzerland
Inclusion
in the Vigeo Group Indexes
Inclusion
in the ECPI Ethical Index EMU
2011
– Silver medal for adidas AG as 'Sustainable Retail Company 2011'
2009
- Best rating by European consumer organisations
2008
– Re-accreditation by the Fair Labor Association
2007
– B.A.U.M. Environmental Award
2006
– Product rated best for quality and CSR by Stiftung Warentest
2006
– adidas Group among Top Employers of the Year
2005
– Environmental Manager of the year
2002/2004
– Best Sustainability Reporting
Kritikan
Disebalik
kejayaan Adidas, mereka juga berdepan dengan kritikan daripada masyarakat dan
pesaing mereka. Antaranya pada tahun 2011 Kontroversi harga Jersey replika All
Blacks . Dengan harga yang ditetapkan bagi jersi replika All Blacks, $NZ220,
menyebabkan peminat All Blacks membuat pembelian secara atas talian daripada
negara jiran yang menawarkan harga yang jauh lebih murah. Adidas mengambil
langkah dengan membuat perjanjian melepasi-sempadan yang mana menegah penjual
daripada luar New Zealand menjual kepada penduduk negara itu.
Ia
disifatkan sebagai bencana perhubungan dengan orang ramai oleh kumpulan firma
PR dan konsumer. Pembekal sukan terbesar New Zealand, Rebel Sport, menunjukkan
kemarahan mereka dan menjual barangan itu dibawah harga kos. Pada 9 ogos 2011,
mereka memutuskan untuk tidak menjual Adidas Rugby Union Jumper.
Kerahan
tenaga dan pelanggaran hak pekerja
Adidas
telah dikiritik kerana operasi kerahan tenaga yang berlaku di Indonesia.
Diantara 2006 hingga 2007, Adidas menolak banyak pembekal yang disokong
kesatuan untuk subkontraktor dengan rekod hak-hak pekerja kurang ternama. Dengan
membahagikan kerja sub-kontraktor kepada beberapa pembekal, ia menyukarkan lagi
Adidas untuk memantau syarikat-syarikat itu dalam mematuhi penetapan buruh
syarikat. Piawaian tempat kerja Adidas, mengekalkan dasar termasuk membenarkan
pekerja untuk mengambil bahagian dalam rundingan secara kolektif dan dasar
tidak membalas dendam - terhadap pekerja yang menyatakan kebimbangan. Namun
begitu terdapat banyak pembekal Adidas tidak mematuhi piawaian ini. Dikilang
Panarub di Jawa, 33 orang pekerja telah dipecat selepas mereka meminta untuk
kenaikan gaji pada 2005. PT Kizone pula merupakan satu lagi kilang di Indonesia
yang mengeluarkan produk Adidas, Nike dan barangan untuk pasukan Dallas Cowboys
sehingga mereka tutup pada Januari 2011. Seramai 2686 pekerja di berhentikan
dimana syarikat berhutang sebanyak $3juta dalam bentuk pampasan dan faedah.
Nike menyumbang sebanyak $1.5 juta tetapi Adidas tetap tidak bertindak. Satu kempen
telah dilancarkan oleh ‘United Students Against Sweatshops’ meminta kepada
pihak universiti-universiti untuk menghentikan kontrak bersama Adidas. Pada 16
Julai 2012, aktivis di London menggantikan tanda harga Adidas dengan 34p pada
setiap barangan Adidas sebagai lambang gaji yang di bayar oleh Adidas kepada
pekerja mereka. Kumpulan penganjur kempen tersebut menyatakan bahawa itulah
adalah bayaran dasar yang di buat kepada para pekerja adalah sebanyak £10 seminggu.
William Anderson, ketua sosial dan alam sekitar bagi kawasan Asia Pasifik,
telah menulis di blog syarikat di mana dia mengaku dengan bayaran 34p sejam
itu.
Rekod
alam sekitar
Bertahun
Adidas membeli kertas pembungkus daripada syarikat Asia Pulp & Paper, syarikat
ketiga terbesar dalam pembuatan kertas di dunia, yang dilabelkan sebagai
pembunuh hutan dengan memusnahkan hutan di Indonesia. Pada 2011, Adidas
membatalkan kontraknya bersama Asia Pulp & Paper. Pengarah
Eksekutif Greenpeace, Phil Radford menyatakan tindakan Adidas sebagai
langkah yang yang serius dalam memelihara hutan.
Rujukan :