Kurma
Yusuf Taiyoob
Profil
usahawan/pengasas
Gambar/Perkenalan
Produk
Kurma Safia Bertangkai |
Kurma Wasem |
Kurma Ajmal |
Kurma Amina |
Kurma Safina |
Kurma Madu Yuta |
Kurma Ajwa |
Penerangan
ringkas mengenai konsep produk / perkhidmatan / perniagaan.
Yusuf Taiyoob Sdn. Bhd. ditubuhkan
pada tahun 1988 dan berjenis Sendirian Berhad yang bertapak di Pulau Pinang.
Yusuf
Taiyoob Sdn. Bhd. Sangat dikenali di peringkat antarabangsa dan tempatan
sebagai pengimpot utama, pengedar, dan pembekal terbesar pelbagai jenis kurma
dan produk mentah makanan kering serta basah dari luar negara untuk pasaran di
Malaysia dengan kira-kira 3,000 rangkaian pengedar di seluruh negara.
Profil
Usahawan dan Perniagaan
NAMA
|
:
|
Datuk Yusuf Taiyoob
|
JAWATAN
|
:
|
Pengarah Urusan Yusuf Taiyoob Sdn
Bhd
|
ASAL
|
:
|
Georgetown, Pulau Pinang
|
UMUR
|
:
|
52 tahun
|
ISTERI
|
:
|
Datin Yusnita Ramli
|
ANAK
|
:
|
Waseem (10), Safiya (7) dan
Safina (4)
|
ADIK-BERADIK
|
:
|
Anak sulung daripada empat
beradik
|
JENIS PERNIAGAAN
|
:
|
Kurma, makanan dalam tin, rempah, makanan kering dan jus
buah-buahan.
|
Menerima gelaran Datuk daripada
Yang di-Pertua Negeri Pulau Pinang, Tun Abdul Rahman Abbas pada 2002. Yang
Dipertua Negeri Pulau Pinang, pernah memanggilnya dengan gelaran ‘Datuk Kurma’.
Pengenalan
ringkas bagaimana perniagaan bermula.
“Saya menghadapi banyak kesukaran
dalam perniagaan pertama saya iaitu menjual minyak wangi. Pada masa itu saya
berumur 21 tahun dan ada pihak langsung tidak memandang saya, tetapi saya bersyukur
mendapat bantuan keluarga” kata Datuk Yusuf
Taiyoob.
“Itu menyedarkan saya, apabila anda tiada kepentingan atau daripada syarikat kecil, orang tidak akan pandang langsung, malah anda akan ditendang ke sana ke sini,” kata beliau lagi.
Selepas gagal dalam perniagaan minyak wangi, beliau mencuba pelbagai perniagaan lain, termasuk mengedar produk bunga safron, biji gajus, makanan kering dan rempah.
Beliau kemudian mencari bentuk perniagaan baru, walaupun menyedari kesulitan bakal dihadapi hinggalah terfikir untuk menjadi pembekal kurma di negara ini.
Walaupun menyedari wujud persaingan pada waktu memulakan perniagaan kurma pada 1990, beliau percaya sudah ada pelanggan tetap, selain harga berpatutan dengan jaminan produk berkualiti.
“Itu menyedarkan saya, apabila anda tiada kepentingan atau daripada syarikat kecil, orang tidak akan pandang langsung, malah anda akan ditendang ke sana ke sini,” kata beliau lagi.
Selepas gagal dalam perniagaan minyak wangi, beliau mencuba pelbagai perniagaan lain, termasuk mengedar produk bunga safron, biji gajus, makanan kering dan rempah.
Beliau kemudian mencari bentuk perniagaan baru, walaupun menyedari kesulitan bakal dihadapi hinggalah terfikir untuk menjadi pembekal kurma di negara ini.
Walaupun menyedari wujud persaingan pada waktu memulakan perniagaan kurma pada 1990, beliau percaya sudah ada pelanggan tetap, selain harga berpatutan dengan jaminan produk berkualiti.
Bagaimana
perniagaannya Berjaya
Dalam usaha memastikan semua produk edarannya
dijamin berkualiti dan segar, beliau membelanjakan kira-kira RM5 juta untuk
menggunakan teknologi terkini dalam mengendalikan stor simpanan sejuk bekunya. Teknologi yang diimport dari Amerika Syarikat itu membolehkan sebarang
kebocoran gas amonia dapat dikesan lebih awal. Sistem itu mampu memberi amaran
awal secara automatik jika berlaku kebocoran.
Syarikat itu ketika ini mengimport antara 200 hingga 300 pelbagai jenis makanan daripada buah kurma, minyak zaitun, kacang dhal hingga kepada rempah ratus dari kira-kira 30 negara, antaranya Amerika Syarikat, Iran, Dubai, Afrika Utara dan Arab Saudi.
Bagi memastikan stok kurma mampu memenuhi permintaan pasaran, Yusuf memesan dan menyimpan stok berkenaan tiga bulan lebih awal dan sebaik saja musim perayaan tamat, beliau mula memesan stok untuk menyambut Ramadan tahun depan. (musim kurma pada Ogos, September dan Oktober). Pada masa ini syarikatnya mengedar lebih 10 jenis kurma seperti Rotab Bam, Safia, Mariami, Safina, Ajwa, Jewel, Ajmal dan Anbara yang dijual pada harga berpatutan. Kurma mempunyai tiga peringkat iaitu khalal (kurma muda), rotab (kurma madu) dan thamar (kurma kering) diperolehi dari Tunisia, Oman, Iran, Afrika Selatan, Arab Saudi, Mesir dan Jordan.
Syarikat itu ketika ini mengimport antara 200 hingga 300 pelbagai jenis makanan daripada buah kurma, minyak zaitun, kacang dhal hingga kepada rempah ratus dari kira-kira 30 negara, antaranya Amerika Syarikat, Iran, Dubai, Afrika Utara dan Arab Saudi.
Bagi memastikan stok kurma mampu memenuhi permintaan pasaran, Yusuf memesan dan menyimpan stok berkenaan tiga bulan lebih awal dan sebaik saja musim perayaan tamat, beliau mula memesan stok untuk menyambut Ramadan tahun depan. (musim kurma pada Ogos, September dan Oktober). Pada masa ini syarikatnya mengedar lebih 10 jenis kurma seperti Rotab Bam, Safia, Mariami, Safina, Ajwa, Jewel, Ajmal dan Anbara yang dijual pada harga berpatutan. Kurma mempunyai tiga peringkat iaitu khalal (kurma muda), rotab (kurma madu) dan thamar (kurma kering) diperolehi dari Tunisia, Oman, Iran, Afrika Selatan, Arab Saudi, Mesir dan Jordan.
Dugaan
dan cabaran sepanjang perniagaan
Kesungguhan Datuk Yusuf
Taiyoob untuk berjaya dalam bidang perniagaan
sememangnya tidak dapat dinafikan. Zaman remaja beliau sudah bermandikan cabaran
demi cabaran dalam dunia perniagaan. Bermula dengan penjualan minyak wangi di
Lapangan Terbang Bayan Lepas, yang diadun sendiri oleh beliau ketika berumur 19
tahun, penerimaan pada peringkat awal adalah sangat memberangsangkan.
Sehinggalah pada satu ketika, beliau jatuh sakit (muntah darah akibat pendarahan
dalaman yang serius) akibat tekanan yang dihadapi kerana penjualan yang merudum
teruk.
Memang tidak dapat dinafikan, dugaan yang beliau hadapi memberi kesan
terhadap usahanya menjadi seorang usahawan berjaya. Namun, beliau nekad untuk
menukar bentuk perniagaan yang lain dengan mengimport makanan termasuk kurma
secara kecil-kecilan.
Menceritakan sejarah awal pembabitannya dalam perniagaan kurma, beliau
pernah berdepan cabaran pertama apabila dua kontena (40 tan) kurma yang
diimport dari Iran tidak berapa elok, namun beliau tidak panik. Beliau pergi ke
Iran untuk menemui pengeluar kurma supaya tidak menghadapi masalah sama pada
masa akan datang.
“Keadaan berubah apabila saya mempunyai lebih pengalaman berbanding pada awal pembabitan. Dulu, disebabkan percayakan pengeluar dan pembekal dari sana (Iran), akhirnya saya terkena,” katanya.
“Keadaan berubah apabila saya mempunyai lebih pengalaman berbanding pada awal pembabitan. Dulu, disebabkan percayakan pengeluar dan pembekal dari sana (Iran), akhirnya saya terkena,” katanya.
Falsafah
Perniagaan & Strategi yang digunakan.
Prinsip utama dalam hidup Datuk
Yusuf Taiyoob ialah beliau tidak suka bekerja dengan orang
lain atau bergelar pekerja tetapi lebih suka menjadi bos biarpun terpaksa
melalui pelbagai kesukaran dan pengalaman pahit.
Menurut beliau, seseorang perlu tahu tahap mana kemampuan mereka untuk
bersaing dalam perniagaan yang penuh cabaran dan berliku-liku meskipun sedar
kadangkala pesaing sanggup membuat apa saja dalam perniagaan mereka. “Selain
itu kita perlu bersyukur dengan rezeki diberikan Allah dan jangan cepat lupa
diri” kata beliau. Beliau sentiasa merancang bentuk jenis iklan yang mahu
disiarkan setiap kali menjelang Ramadan.
Pencapaian
yang dicapai dari segi Bahagian Pasaran, Jumlah Jualan,
Bilangan Outlets, Pengiktirafan, Penggunaan & Penerimaan Produk.
Syarikat Yusuf Taiyoob Sdn. Bhd.
sudah pun memiliki lebih 1,000 pengedar di negara ini tidak termasuk di luar
negara dan hampir 50 kakitangan. Bilangan pekerja itu tidak termasuk pekerja di
tiga gudang di Pulau Pinang dan Kuala Lumpur.
Yusuf
Taiyoob Sdn. Bhd. mempunyai gedung moden dan fasiliti pengedaran yang terletak
di Bukit Minyak, Pulau Pinang yang mampu
menyimpan 7,000 tan metrik barangan sejuk dan 3,000 tan metrik pelbagai jenis
produk makanan dan produk bukan makanan. Fasiliti ini menjadi pusat pengedaran
untuk dalam Malaysia dan negara-negara ASEAN. Kurma edarannya turut menembusi
pasaran di Indonesia, Singapura, Thailand dan Brunei.
Yusuf
Taiyoob merupakan pengimport terbesar produk makanan di rantau Asia kerana
kebanyakan produknya diimport dari lebih 30 negara.
Bagaimana
syarikat / produk mendapat nama
Datuk Yusuf Taiyoob berkata, syarikatnya mengambil masa antara 10
hingga 12 tahun untuk dikenali sebagai pembekal kurma di negara ini.
“Dalam menjual kurma, kita perlu
membuat penjenamaan dan teknik pembungkusan yang elok. Apabila ada jenama,
orang mudah kenal produk sebelum membelinya, malah saya menitikberatkan aspek
kualiti kerana keutamaan kami ialah kepuasan pelanggan” kata beliau.
Ciri-ciri unik mengenai konsep produk /
perkhidmatan / perniagaan yang menjadikan ia cemerlang.
Datuk Yusuf
Taiyoob memberi jaminan kepada pelanggan bahawa kurma
yang rosak boleh diganti dengan kurma yang lain.
Faktor-faktor
utama yang menyumbang kepada kejayaan
perniagaan.
Walaupun sibuk menjalankan perniagaan, Datuk
Yusuf Taiyoob tidak pernah lupa untuk memberi bantuan
kepada golongan kurang bernasib baik. “Kita kena bantu orang susah sebab saya
rasa seronok apabila mampu mengurangkan beban mereka, kalau ada lebih kita kena
bersedekah dan beringat bahawa rezeki dikurniakan Tuhan,” katanya.
Sumber/Rujukan :