Blogroll

Pages

Monday, March 3, 2014

10 JUTAWAN INDUSTRI KECANTIKAN

10 JUTAWAN INDUSTRI KECANTIKAN


1. Puan Rozita Ibrahim - Sendayu Tinggi


Diasaskan oleh Puan Rozita Ibrahim dengan modal sebanyak RM400.00 sebagai permulaan dengan memasarkan produk Enigma Beauty. Pembungkusan dan penghasilan produk dilakukan kecil-kecilan bersama anak-anak di rumah dan dijual kepada rakan-rakan dan keluarga terdekat.
Setelah mendapat modal, beliau memulakan pengeluaran produk pelangsingan yang menggunakan diri sendiri sebagai testimoni terawal. Ia melonjakkan nama Sendayu Tinggi pada ketika itu yang merupakan antara pelopor herba terawal di Malaysia.
Kini Sendayu Tinggi memiliki lebih dari 400 jenis produk pelbagai pilihan dari herba, penjagaan wajah dan tatarias diri di dalam sebuah butik ekslusif. Sendayu Tinggi mereka cipta produk termasuk dari formulasi produk, design, idea dan pemasaran hingga kepada pengguna.


24 MAC 2010 - BERITA HARIAN
USAHA gigihnya dalam menempuh persaingan sengit dunia perniagaan masa kini akhirnya membuahkan hasil apabila, Sendayu Tinggi Holdings Sdn Bhd (Sendayu Tinggi) Syarikat pengeluar dan pengedar barangan kecantikan serta kesihatan berjaya membuka francais keenamnya.

Menganggap wanita perlu memberikan penekanan terhadap kecantikan baik dari dalam mahupun luar diri, Pengarah Urusannya, Rozita Ibrahim, berpegang pada kepercayaan bahawa setiap wanita mempunyai keistimewaan dan kecantikan yang tersendiri. Pilihan rawatan alternatif berasaskan herba mampu menonjolkan kewanitaan yang sebenar.
Beliau berpendapat, dengan adanya francais keenam itu, dapat membangkitkan lagi semangat wanita untuk terus prihatin terhadap penjagaan diri termasuk yang sudah beranak. Mereka tidak menjadikan status ibu sebagai penghalang untuk terus mengekalkan kejelitaan kerana ia amat penting bukan saja untuk kebaikan diri sendiri tetapi juga demi kebahagiaan rumah tangga dan kerjaya. “Francais Sendayu Tinggi yang terletak di tengah ibu kota ini dianggap landasan untuk mempermudahkan pelanggan kami mencari rangkaian lengkap produk dicari. Di sini turut disediakan khidmat nasihat oleh pekerja terlatih dalam menyelesaikan masalah atau persoalan yang bermain di kotak pemikiran pengunjung.

“ Selain itu, dengan wujudnya konsep francais, syarikat yakin mampu mengembang dan memperkukuhkan lagi jenama Sendayu Tinggi untuk pasaran tempatan dan juga luar negara tidak lama lagi,” katanya selepas merasmikan francais keenam Sendayu Tinggi, di ibu negara, baru-baru ini.

Sendayu Tinggi menawarkan pelbagai rangkaian lengkap antaranya Produk Slimming Set, Natural Beauty Set, Women Set, Honeymoon Set hinggalah produk penjagaan wajah iaitu Sendayu Tinggi Body & Skincare.

2. Dato Zainuri Zain - Nuriz Kosmetik

Anak jati negeri Che Siti Wan Kembang ini mula mengasaskan rangkaian produk kecantikan Nuriz Kosmetik pada 1997 dan kini sudah bertapak selama 13 tahun di pasaran tempatan.
Zainuri ataupun lebih dikenali sebagai Nurie berkata, dia dilahirkan dalam keluarga berniaga manakala familinya memiliki kedai kain dan kedai peralatan selain kilang batik dan tembakau. Malah, sebelum ini beliau juga berkahwin dengan orang bisnes dan tidak dinafikan, wanita di Kelantan memang terkenal dalam dunia perniagaan. Jadi tidak hairan kalau darah berniaga mengalir deras dalam jiwa wanita cekal ini.

Akuinya, setiap pengalaman yang diperoleh daripada keluarga dan bekas suami itu dijadikan sebagai panduan dan sempadan untuk berjaya dalam perniagaan diceburinya.

“Jika dulu saya hanya mampu melihat, tapi kini dapat merasai sendiri kepuasan apabila perniagaan yang dijalankan memperoleh keuntungan.


Nuriz Shoppe & Spa tawar peluang francais
SUNGAI PETANI 22 Jun - Progressive Mix Industries (M) Sdn. Bhd., syarikat rangkaian produk kosmetik, salun kecantikan dan spa di bawah jenama Nuriz Shoppe & Spa, menawarkan peluang francais kepada usahawan-usahawan bumiputera.
Pengarah Urusannya, Zainuri Mohd. Zain (gambar) berkata, Nuriz Shoppe telah menerima kelulusan Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) baru-baru ini untuk melaksanakan perniagaan salun kecantikan dan spa secara sistem francais.
Katanya, Progressive Mix Industries adalah syarikat pelopor bidang kecantikan yang telah mewujudkan peluang keusahawanan secara sistematik di dalam industri ini sejak 2002.
"Sehingga kini, kita berjaya membantu usahawan khususnya kaum wanita dalam bidang perniagaan kosmetik dengan melantik mereka menjadi stokis dan ejen Nuriz Kosmetik Visi Kejelitaan di 600 premis seluruh negara.
"Bagaimanapun, kita harap kejayaan tersebut tidak terhenti kerana mereka boleh ceburi bidang ini secara lebih kukuh menerusi sistem francais Nuriz Shoppe & Spa.
"Sistem francais ini membolehkan para francaisi meraih pendapatan lebih lumayan kerana sistem yang lebih mantap selain daripada modul latihan yang lebih kemas disediakan," katanya kepada Utusan Malaysia, di sini hari ini.
Menurut Zainuri, melalui modul latihan inovatif, semua francaisi profesional yang berniaga di atas platform Nuriz Shoppe & Spa akan dilengkapkan dengan ilmu pengurusan dan pengendalian butik secara komprehensif.
"Kami akan menyediakan latihan dan kaedah pengurusan imej serta jenama bagi membolehkan para francaisi meraih pendapatan lumayan menerusi perniagaan ini," jelasnya.
Beliau berkata, selain daripada aspek teknikal produk dan perkhidmatan, francaisi Nuriz Shoppe & Spa juga akan dibimbing dengan skil keusahawanan serta penyediaan rangkaian komputer berpusat.
Menurutnya lagi, perbezaaan utama di antara Nuriz Shoppe & Spa dengan syarikat lain di dalam pasaran ialah daripada produk barangan kecantikan dan kesihatannya.
"Produk kecantikan dan kesihatan Nuriz telah dikenali dan diterima secara meluas dalam pasaran. Antaranya ialah set bersalin, kosmetik Beau One, penjagaan badan, mandian spa, bust firming serta pakej spa penjagaan untuk wanita selepas bersalin," jelasnya.
Zainuri berkata, potensi industri ini adalah sangat baik kerana ia makin diterima secara meluas dalam pasaran.
Para usahawan yang berminat menjadi francaisi Nuriz Shoppe & Spa boleh menghubunginya di talian 04-4338687/88 atau 04-4427815.

3. Datin Hajah Muniroh Kasim  - Natasya Kosmetik

Syarikat Perwanza Enterprise (M) Sdn Bhd ditubuhkan pada tahun 2004 untuk mengeluar dan mengedarkan produk kecantikan & penjagaan kesihatan wanita berjenama Natasya. Dengan bermula secara kecil-kecilan pada awal tahun 2000, perniagaan hasil usaha suami-isteri ini berkembang maju sehingga ke hari ini.

Produk Natasya diasaskan oleh Datin Hajah Muniroh Kasim dengan dua produk pada permulaannya iaitu sabun herba dan krim malam yang berasaskan 100% herba. Hasil kajian Datin Hajah Muniroh yang dibantu suami dan kerjasama dengan para saintis, kini terdapat lebih daripada 19 produk jenama Natasya yang berkualiti tinggi dan mendapat sambutan baik daripada pelbagai lapisan masyarakat.

Ibu pejabat syarikat terletak di Damansara, Selangor yang menempatkan pejabat urusan, jabatan akaun, pemasaran, IT dan latihan. Perancangan yang teliti dan usaha yang gigih membuahkan hasil dan kini Perwanza Enterprise (M) Sdn Bhd telah memiliki kilang sendiri di Sungai Buloh, Selangor yang berstatus lima bintang.

Dari segi pengedaran produk, terdapat pengedar dan stokis di setiap bandar utama di seluruh negara untuk memudahkan pelanggan berurusan dan mendapatkan produk Natasya. 

Natasya kebanggaan Muniroh

Oleh: BINTU RASYADA A. RAHMAN (E-mel wanitamingguan@utusan.com.my)



LEDAKAN industri kosmetik tempatan yang bermula tidak sampai 10 tahun lalu menyaksikan kemunculan pelbagai jenama yang tumbuh bak cendawan. Bagi pengusaha yang bernasib baik dan kebetulan produk yang dihasilkan bertepatan dengan permintaan semasa, pastinya meraih kegemilangan namun ada juga kecundang di tengah jalan.
Tidak dinafikan, perniagaan berasaskan kecantikan sememangnya menjanjikan pasaran yang meluas. Kerana itu tidak hairanlah beberapa pengasas kosmetik tempatan telah pun bergelar jutawan dan tidak kurang juga yang mula dilingkari kemilau glamor. Antaranya pengasas produk Natasya, Datin Muniroh Kassim yang turut merasai tempias tersebut.
Berpeluang menemui beliau di pejabat pengurusan Natasya baru-baru ini, Pancaindera cuba mengungkap rahsia di sebalik kejayaan beliau.
Sebagaimana gahnya nama Natasya di pasaran tempatan ketika ini begitu juga dengan Muniroh yang sentiasa tampil bergaya. Namun itu tidak bererti dirinya sudah boleh bersenang-lenang dan mendabik dada. Katanya, ini hanyalah permulaan dan perjalanan Natasya masih jauh lagi terutama dalam meneroka pasaran global.
Empat tahun membina empayar perniagaan berasaskan kecantikan dan kesihatan, Muniroh bertuah kerana mempunyai suami yang banyak membantu dari mula hingga kini.

4. Dato’ Siti Nurhaliza - Simply Siti


http://simplysiti.com.my/simplysiti/

“SimplySiti – Simply Beautiful”
It all began with the simple aspiration of a woman who had accomplished so much in her career yet felt she just had to realise one more thing – to share her passion and her dream – to have her own beauty brand which she can share with all her adoring fans.
Sharing this sentiment with her loving husband who fully supported her dream, the couple roped in close friends and industry experts as business partners to form a team of ‘dream enablers’ who would take Dato’ Siti’s dream to heights of reality.

Conceptualised with an understanding of the modern day challenges of women, SimplySiti was launched in March 2010 with its tagline “It used to be my secret, now it’s yours”, a personal invitation from Dato’ Siti to privy her world of skincare and beauty. Now 3 years later, this beauty brand gives the consumer an international standard in providing the best benefit to cater to the local needs. With its tagline, ‘Simply Beautiful’, consumers will experience a true beauty inside out.
From meticulous research and development, appealing design and packaging, to careful selection of natural ingredients for maximum benefits, every single detail was subjected to rigorous and stringent standards of quality. With various ranges of skincare, cosmetics and fragrance that protects, nourishes and promotes complete beauty all in one, SimplySiti products caters to woman’s beauty needs.

SimplySiti masuk pasaran Indonesia, Asia Barat akhir tahun


KUALA LUMPUR 18 Feb. - SimplySiti Sdn. Bhd., pengeluar rangkaian penjagaan kulit dan kosmetik tempatan, merancang menembusi pasaran Indonesia dan Asia Barat menjelang akhir tahun ini.
Naib Presiden Eksekutif, Datuk Normaziah Sheikh Mohamed berkata, syarikat itu sedang dalam perbincangan dengan beberapa pihak untuk dijadikan rakan kongsi.
"Dalam usaha kami untuk menembusi pasaran luar, syarikat telah membuat persiapan rapi selama dua tahun.
"Kami telah membuka pejabat di negara terbabit dan sekarang dalam peringkat untuk mengenal pasti rakan kongsi yang boleh membawa jenama SimplySiti ini," katanya kepada pemberita pada Forum Keusahawanan Malaysia 2014 di sini hari ini.
Normaziah berkata, produk SimplySiti kini menembusi pasaran Brunei.
Beliau berkata, syarikat juga bercadang mengeluarkan produk SimplySiti di Malaysia.
"Perancangan itu ada. Cuma sekarang ini, kami sedang mengkaji kaedah memindahkan teknologi pembuatan produk ini dari Korea ke Malaysia," katanya.
Normaziah berkata setiap tahun, syarikat akan mengeluarkan sekurang-kurangnya 30 produk baharu.
Dari segi jualan, syarikat mencatat jualan melebihi RM30 juta tahun lepas dan menjangkakan tahun ini, nilai jualan akan meningkat sebanyak 10 peratus.
"Kekuatan produk ini ada pada status halalnya, dan pengasasnya, Datuk Siti Nurhaliza Taruddin, yang merupakan artis terkenal tempatan, terlibat sepenuhnya dalam pembuatan produk ini.
"Selain itu, produk SimplySiti ini dipasarkan melalui rangkaian farmasi dan gedung membeli-belah tempatan yang memberi akses mudah kepada pembeli untuk mendapatkannya," tambah beliau. - BERNAMA

5. Datin Ira Ghani  - Aura Seri
Datin Ira atau nama sebenarnya Nor Zaina Abd Ghani merupakan seorang gadis biasa yang berasal dari kampung.  Dia banyak merantau untuk mencari pengalaman hidup.  Sama seperti Rozita, Datin Ira juga pernah mengharungi kehidupan yang amat pahit pada usia mudanya.  Semua ini tidak dijadikan penghalang untuknya terus berjaya. Berkahwin pada usia yang muda juga bukan penghalang dan berkat sokongan suami dan minat yang mendalam kepada kecantikan membuatkan beliau berani menceburkan diri dalam bidang kecantikan ini. Tanpa berbekalkan sebarang pinjaman dan bantuan wang ringgit, beliau dan suami memberanikan diri untuk menceburi bidang ini.

Datin Ira memperoleh Diploma Kecantikan in Alternative Medicine di Universiti Terbuka Antarabangsa, Calcutta India, dan kini merupakan pengarah Eksekutif Positive Image Resources dan pengasas Kosmetik Aura Sri. Nor Zaina juga pernah tersenarai dalam Anugerah Mentor menerusi program Peruncitan Mara, finalis Wanita Ikon 2007 anjuran majalah Wanita dan tercalon dalam Glamorous Woman 2007 oleh majalah Glam.

Kolagen teknologi Jepun

PENGALAMAN selama 10 tahun mengeluarkan produk Aura Seri memberi inspirasi kepada pengasas produk tersebut, Datin Ira Ghani bagi menghasilkan produk terbaru beliau yang merupakan produk pemakanan.
Kedua-dua produk tersebut, iaitu Nurwajah dan Aura Cafe merupakan produk yang dicampurkan ke dalam minuman dan memiliki keistimewaan masing-masing.
Baru dilancarkan pertengahan bulan September lalu di sebuah hotel di ibu negara, Ira berkata, sudah tiba masanya beliau mengeluarkan pula produk pemakanan kerana selama ini Aura Seri hanya mengeluarkan produk yang digunakan secara luaran sahaja.
Bertemu dengan pengasas Nurwajah dan Aura Cafe ini di kilang Bot Industri Holding di Klang, Selangor, yang memproses kedua-dua produk tersebut, menurut Ira, beliau memahami kehendak dan keperluan setiap wanita kini yang ingin sihat dan cantik.
Oleh itu, beliau ingin mengambil peluang ini untuk berkongsi mengenai penjagaan kecantikan dan penampilan melalui kedua-dua produk tersebut.
Menurut Ira yang memegang jawatan sebagai pengurus di kilang tersebut, keistimewaan Nurwajah ialah ia merupakan minuman kolagen yang dihasilkan menggunakan teknologi tinggi dari Jepun.
''Minuman kolagen Nurwajah ini jika diamalkan secara konsisten boleh menjadikan kulit halus, licin dan cerah kerana bahan-bahan yang terdapat di dalamnya seperti kolagen marin, glutathione dan hyalurocid asid adalah bahan-bahan yang terbukti bagus dan baik bagi kesihatan kulit.
''Glutathione ini jika dilakukan pengamalan selama 99 hari tanpa henti akan memperlihatkan hasil yang menggembirakan sebanyak 80 peratus.
''Pembeli boleh mendapatkan Nurwajah di dalam kotak cantik yang di dalamnya terdapat 20 sachet dengan harga RM158 sekotak. Dalam setiap kotak pula turut dimasukkan kad gambar saya dengan sudut berbeza serta tip penjagaan kesihatan yang boleh dibaca, dikumpul dan diikuti,'' ujar Ira.
Sementara itu, Aura Cafe yang turut dimasukkan ke dalam kotak hitam cantik mempunyai 10 sachet dan dijual pada harga RM55.
Ira menambah, Aura Cafe merupakan satu-satunya kopi untuk sukses dan dengan meminumnya seseorang itu akan berasa bertenaga, hilang keletihan dan bersemangat semula.
Di dalam setiap kotak turut diletakkan kad motivasi dan sambil menikmati kopi, pembeli boleh membaca kad yang memberikan kata-kata motivasi.
''Dalam kotak Aura Cafe turut dimasukkan lima kad motivasi di mana pembeli digalakkan mengumpul sehingga 10 keping kad berbeza. Setelah itu mereka boleh datang ke pejabat kami bersama-sama kad tersebut dan berpeluang minum petang bersama saya dan suami,'' ujar Ira.
Menurut Ira lagi, pada peringkat pertama, kilangnya akan mengeluarkan sebanyak 1,000 kotak Nurwajah dan 1,000 kotak Aura Cafe bagi melihat sambutan pembeli


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Feminin/20131004/fe_02/Kolagen-teknologi-Jepun#ixzz2usZc2CpW 
© Utusan Melayu (M) Bhd 


6. Datuk Stapa dan Datuk Azlina - Pengasas DCL dan D'Navechee


Dato’ Azlina bt. Hj. Che Abdullah, bukanlah satu nama baru dalam bidang keusahawanan. Malah nama beliau cukup dikenali bukan sahaja sebagai usahawanita yang berjaya tetapi juga pengasas produk kecantikan dan kesihatan yang dipercayai iaitu D’Navechee Beauty (M) Sdn Bhd. Dato Azlina bukan sahaja menerajui syarikat D’Navechee malahan beliau juga menerajui belasan syarikat dalam pelbagai bidang. Selama hampir 10 tahun menceburi bidang perniagaan dan pelbagai kejayaan yang dikecapi hari ini turut meletakkan nama beliau di antara jutawan tanah air.


Melihatkan pengorbanan dan kesusahan seorang ibu yang membesarkan anak-anak selepas kematian bapanya membuatkan beliau berazam untuk membantu mengurangkan bebanan ibu tersayang telah mendorong beliau untuk berdikari, sekaligus terpaksa melupakan impian untuk menyambung pengajian dan menjadi peguam. Meskipun cita-cita beliau tidak tercapai, namun beliau pernah mempunyai pengalaman bekerja sebagai Kerani Am di sebuah firma guaman terkenal di Kota Bharu. Setelah 6 tahun bekerja akhirnya beliau nekad untuk meletakkan jawatan bagi memulakan perniagaan.  Beliau memulakan langkah pertama dengan membuka kedai batik di Pasar Besar Siti Khadijah dan dari saat itulah minat untuk berniaga mula menguasai jiwa dan raganya. Beliau juga pernah pernah bekerja sebagai Eksekutif Pemasaran dan berpengalaman sebagai ‘trainer’ dan ‘motivator’ dalam bidang keusahawanan bagi beberapa syarikat bumiputera.
Pada tahun 1996, beliau menimba pengalaman dalam sebuah syarikat jualan langsung dengan bermula sebagai pengedar bebas. Pada tahun itu juga beliau mula dapat merasakan yang perniagaan jualan langsung adalah suatu perniagaan yang mempunyai potensi dan mampu memberi perubahan kepada kehidupan mereka yang mahu memulakan sesuatu yang kecil tetapi akhirnya akan menjadi besar. Berbekalkan pengalaman sebagai pengedar bebas di beberapa buah syarikat MLM yang lebih mengutamakan keuntungan semata-mata tanpa memberi keadilan kepada pengedar dan pengguna telah membuatkan beliau sepakat dan nekad bersama suami beliau iaitu Dato’ Stapa untuk menubuhkan syarikat pertama iaitu syarikat jualan langsung yang dikenali sebagai De Classic Life (M) Sdn Bhd atau (DCL) pada tahun 1998. DCL sebuah syarikat yang berorientasikan sistem MLM tulen yang memberi peluang kepada para pengedar untuk mengubah kehidupan dan alhamdulilallah, syarikat beliau telah berjaya menduduki ‘Top 5’ dalam barisan syarikat jualan langsung dan telah melahirkan ratusan ribu pengedar dan puluhan jutawan.
Beliau turut memiliki belasan syarikat di dalam pelbagai bidang dan memegang jawatan sebagai Pengasas / Pengarah Urusan / Pengarah Kewangan / Pengarah Operasi. Berikut adalah senarai syarikat-syarikat kumpulannya:

1.    D’Navechee Beauty (M) Sdn Bhd
2.    D’Navechee Global Marketing Sdn Bhd
3.    Butik & Spa D’Navechee (M) Sdn Bhd
4.    D’Navechee Beauty (S) Pte. Ltd
5.    De Classic Life (M) Sdn. Bhd.
6.    De Classic Manufacturing (M) Sdn Bhd
7.    De Classic Life Global (S) Pte. Ltd.
8.    PT De Classic Life Worldwide Indonesia
9.    PT De Classic Life Worldwide Thailand
10.    PT De Classic Life Indonesia
11.    De Eagle Motivation Centre
12.    Rangkaian Nasi Dagang Ulik Mayang
13.    Gigatronics (M) Sdn Bhd.
14.    DAS Travel & Tour Sdn Bhd.
15.    DAS Property & Development Sdn Bhd.
16.    DAS Publishing Sdn. Bhd.

Melalui syarikat-syarikat ini, Dato’ Azlina Hj. Che Abdullah telah mampu membantu dalam peningkatan ekonomi Negara, dan masyarakat Islam khususnya. Kejayaan beliau dalam melahirkan ratusan ribu usahawan-usahawan daripada berbagai profesion yang mampu berdikari dan mempunyai kebebasan kewangan. Syarikat beliau juga telah banyak membantu ramai orang yang mempunyai masalah kesihatan dan kecantikan, membina rumahtangga yang lebih bahagia, membantu perkembangan minda anak-anak agar lebih cemerlang dan mengurangkan pengangguran.

Kejayaan yang dikecapi oleh Dato Azlina sering menjadi buruan pihak media dan stesen tv yang ingin menjadikan beliau sebagai idola dalam perniagaan bukan sahaja kepada golongan wanita, malahan turut menjadi idola bagi golongan lelaki yang ingin berjaya sperti beliau. Beliau juga diberi kepercayaan oleh syarikat penerbitan terkemuka Kumpulan Karangkraf dalam Sudut Motivasi di dalam majalah MIDI bagi ruangan ‘Bagaimana Mencipta Kejayaan Bersama’ dan majalah Mingguan Wanita bagi ruangan ‘Minda Wanita’. Syarikat penerbitan iaitu Utusan Karya turut memberi kepercayaan kepada beliau untuk menulis di dalam majalah Wanita bagi ruangan ‘Kearah Keusahawanan Berjaya Bersama Dato Azlina’ dan majalah Harmoni bagi ruangan ‘Motivasi Kejayaan & Jati Diri Bersama Dato Azlina’. Ruangan-ruangan tersebut yang menjurus kepada motivasi, tips-tips mencipta kegemilangan dalam perniagaan dan bagaimana mengimbangi tanggungjawab sebagai seorang isteri, ibu dan ahli perniagaan yang berjaya telah mendapat tindak balas yang membanggakan daripada pembaca yang inginkan maklumat sedemikian. Selain itu juga Dato Azlina sering dipanggil untuk memberikan ceramah / seminar keusahawanan berkisarkan kejayaan beliau yang menjalankan perniagaan tanpa mendapatkan mana-mana pinjaman kewangan.

Meskipun beliau berjaya di dalam perniagannya, beliau tidak pernah lupa kepada insan dan golongan yang memerlukan bantuan. Kerja-kerja amal dan kebajikan terus dilakukan bagi membantu mengurangkan beban golongan yang kurang bernasib baik.

       
          sumber : http://kisahjutawan.blogspot.com/2011/02/berita-jutawan-datuk-stapa-dan-datuk.html
                      : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2008&dt=1215&pub=utusan_malaysia&sec
                               =Feminin&pg=fe_01.htm&arc=hive
                      : Majalah wanita istimewa perayaan berkembar 2011   

7.  Junaidah Kiting -Pengasas De`Wajah

Jun Hair & Beauty (M) Sdn Bhd adalah sebuah syarikat kepunyaan tunggal Bumiputra yang di daftarkan pada tahun 1989 sebagai sebuah syarikat perniagaan di dalam bidang kecantikan dan kosmetik.


Ia memulakan perniagaan secara kecil-kecilan sambil menimba pengalaman serta membina kepercayaan pelanggan dan juga pembekal, kini syarikat Jun Hair & Beauty telah menyesuaikan dan memantapkan kedudukan di pasaran setanding dengan syarikat gergasi lain di pasaran dalam bidang kecantikan dan kosmetik. Syarikat  Jun Hair & Beauty pada asasnya tertumpu di bidang kecantikan dan kini Jun Hair & Beauty telah mampu mengeluarkan produk sendiri dengan nama jenama De’Wajah.

Produk De’Wajah yang meliputi rangkaian penjagaan kecantikan muka,rambut dan badan kini boleh di dapati di semua stokis dan pengedar De’Wajah di lebih 300 Buah cawangan seluruh Negara termasuk Negara Brunei Darussalam dan juga Singapura.

Selain memasarkan produk keluaran De’Wajah, syarikat Jun Hair & Beauty juga menyediakan perkhidmatan rawatan SPA dan menyediakan pelbagai jenis rawatan.Ia juga  lebih di kenali sebagai De’Wajah Beauty & SPA yang berpusat di Plaza Alam Sentral Shah Alam-Selangor Darul Ehsan.

Kini produk De’Wajah semakin kukuh dan di kenali oleh segenap lapisan masyarakat khususnya kaum wanita. Kita mengucapkan selamat mencuba dan “Serlahkan Kejelitaan Sebenar Anda Dengan Produk De’Wajah”

De' Wajah teroka pasaran antarabangsa

SELEPAS bertungkus lumus mendepani cabaran, kini kejayaan demi kejayaan diraih, menjadikan jenama produk kecantikan De' Wajah terkenal bukan sahaja di Malaysia bahkan di Brunei dan Singapura.

Malah, selepas berupaya melepasi benteng cabaran, De' Wajah kini gigih menyusun langkahnya dengan rapi dan teratur untuk meneroka pasaran antarabangsa pula.
Bagi pengasas De' Wajah, Junaidah Kiting, harapannya hanya satu - mahu mengangkat produk kecantikan ciptaan anak tempatan menjadi setanding dengan produk lain.
''Bunyi impian saya memang mudah tetapi untuk merealisasikannya, saya pasti berdepan dengan pelbagai cabaran serta dugaan.

''Namun, saya yakin dan percaya bahawa De' Wajah mampu untuk berjaya kerana selama lima tahun dipasarkan, produk ini telah berjaya membuktikan keberkesanannya,'' ujarnya.
Memiliki raut wajah bujur sirih, Junaidah berkata, selama tempoh itu juga, De' Wajah bukan sahaja telah berupaya menyerlahkan kejelitaan ribuan pengguna tempatan bahkan juga pengguna dari negara jiran iaitu Brunei dan Singapura.

''Saya berbangga kerana selama ini De' Wajah telah menjadi produk pilihan wanita dan lelaki pelbagai peringkat usia,'' katanya.

Malah, beliau turut bersyukur kerana sehingga hari ini belum pernah ada di antara pelanggan yang merungut mengenai kualiti dan keberkesanannya.

Menceritakan pembabitan awalnya, Junaidah yang memiliki pengalaman lebih 15 tahun dalam bidang kecantikan berkata, dia juga bersyukur kerana De' Wajah yang diusahakannya sentiasa mendapat sokongan suami tercinta, Abu Bakar Yahaya.

Satu hal yang menarik ialah sebagai wanita dan pengasas produk kecantikan, Junaidah sering bertanya empat soalan kepada dirinya sendiri sebelum menghasilkan produk berkenaan. Pertama, apa yang diharapkan oleh pengguna, tidak kira wanita atau lelaki daripada De' Wajah?

Kedua, apa yang boleh ditawarkan oleh De' Wajah kepada para pelanggannya yang tidak dapat disediakan oleh produk lain?

Ketiga, apakah masalah yang sering dialami oleh pelanggan dan keempat, bagaimana keberkesanan dan kualiti De' Wajah sebagai produk kecantikan yang dilahirkan oleh anak tempatan?

''Agar mampu bersaing dan mengatasi keberkesanan produk kecantikan yang lain, De' Wajah menawarkan rangkaian produk yang berupaya memberi jawapan kepada empat persoalan yang saya sendiri timbulkan,'' jelasnya.

Bercerita mengenai produknya, Junaidah berkata, rangkaian produk De' Wajah berupaya menegangkan kulit dan mengurangkan kedutan tanpa merensakan kulit.

''Diadun daripada bahan-bahan semula jadi seperti pati buah-buahan dan bunga-bungaan, dalam masa dua minggu menggunakannya, garis halus semakin berkurang manakala ia juga bertindak pantas mengurangkan kedutan dan kesan penuaan,'' katanya.
Bermatlamat menjadi produk kecantikan yang berkesan, De' Wajah juga berupaya menyelesaikan masalah pigmentasi, jeragat, jagat serta masalah jerawat yang dialami oleh para remaja.

Sementara itu, Timbalan Menteri Penerangan, Datuk Khalid Yunus sewaktu merasmikan pelantikan artis terkemuka tanah air, Norman Hakim dan penyanyi dari Singapura, Tanty Yushida sebagai model De' Wajah untuk tahun 2000 baru-baru ini berkata, beliau percaya produk berkenaan mampu untuk bersaing di peringkat antarabangsa.

''De' Wajah mampu untuk menjadi produk kecantikan antarabangsa sekiranya produk dihasilkan berkesan, suci dan selamat selain pengusaha itu sendiri bijak mengatur strategi pemasaran,'' katanya.

Menurut Khalid, selain faktor itu, sokongan masyarakat tempatan juga amat diperlukan bagi memastikan produk itu berjaya di peringkat antarabangsa dengan menyemat tanggapan bahawa produk ciptaan anak tempatan juga sehebat produk luar negara.


sumber: http://dewajah.net/profail.html
            http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2000&dt=0521&pub=utusan_malaysia&sec=Gaya_Hidup&pg=ls_06.htm


8. Rushdi Bin Abdullah  - Pengasas Dunia Herbs


Rushdi Abdullah dilahirkan tanggal 14 Jun 1970 dan telah dibesarkan di daerah Pasir Mas, Kelantan. Beliau telah berkahwin dan kini memiliki 2 cahaya mata yang telah menjadi sumber inspirasi kejayaan beliau. Beliau adalah salah seorang yang pernah menghadapi kesukaran demi kesukaran tetapi akhirnya mencapai kejayaan gemilang menerusi syarikatnya Dunia Herbs Sdn. Bhd. syarikat yang diasaskannya sendiri oleh beliau. Siapa sangka, seorang yang pernah berniaga tudung dan kuih cakoi boleh merubah hidupnya dan membina empayar bernilai berjuta-juta ringgit dan menyediakan peluang pekerjaan dan perniagaan kepada orang lain.
Bagi Rushdi sendiri, bukanlah mudah untuk mencapai tahap yang dinikmatinya kini. Banyak liku-liku kehidupan dan ranjau kehidupan yang terpaksa diharunginya sebelum menempah kejayaan bersama Dunia Herbs. Pada zaman kesukarannya, pelbagai bidang kerja yang diceburinya untuk menyara diri dan keluarganya tetapi hasilnya amatlah tidak seberapa. Akhirnya, dalam keadaan terdesak, beliau membelanjakan beberapa ratus ringgit untuk memulakan formulasi kesihatan berasaskan herba. Dan beliau telah sedar bahawa masyarakat kini telah ramai yang menghidapai obesiti atau masalah kegemukan yang melampau. Beliau telah mendapat idea dari bahan semulajadi iaitu Halia, di mana Halia berfungsi sebagai pembuang angin dan toksik dalam badan. Untuk menguji keberkesanan produknya, beliau mempraktikkan pada diri sendiri dan mencuba produk ciptaannya yang diberi nama Losyen Mustajab Pati Halia.
Kini, segalanya adalah sejarah. Pada hari ini, produk Losyen Mustajab Pati Halia adalah antara produk yang sering menjadi buah mulut masyarakat tempatan di Malaysia. Malah, produk-produk yang dihasilkan Dunia Herbs kini telah mendapat tempat di pasaran luar termasuk Brunei, Singapura dan lain lain. Pengalaman beliau selama 20 tahun telah berjaya membawa sebuah syarikat yang dahulunya menumpukan pasaran tempatan kini telah berjaya menembusi pasaran antarabangsa.

Rushdi mengakui bahawa kehidupan yang dinikmatinya sekarang adalah hasil daripada ketabahannya menghadapi segala keperitan dan rintangan hidup selama ini.
Memulakan operasinya pada tanggal 06 September 2005. Ianya adalah sebuah syarikat yang dimiliki sepenuhnya oleh anak bumiputera di mana syarikat ini sedang berkembang maju dalam memasarkan produk kecantikkan dan kesihatan berkualiti yang berasaskan herba.
Syarikat ini mula menunjukkan potensinya sebagai sebuah syarikat yang kian maju dan berdaya saing melalui prestasinya dalam memasarkan produk perintis iaitu Losyen Mustajab Pati Halia yang telah pun mendapat sambutan hangat dari pengguna di seluruh Malaysia. Dengan ini syarikat Dunia Herbs Sales & Marketing akan terus melangkah bagi merealisasikan matlamatnya untuk menjadi salah satu syarikat yang lebih berjaya dan gemilang akan mencapai sasarannya dalam masa terdekat ini.
Produk Losyen Mustajab Pati Halia adalah satu-satunya produk pertama keluaran syarikat Dunia Herbs yang mana ianya menampakkan potensi sebagai produk yang laris di pasaran berdasarkan jualan produk yang mencecah 100,000 unit sebulan. Perkembangan baik ini adalah yang di antaranya hasil dari kerja-kerja pengiklanan yang tepat pada sasaran dan juga iklan yang berterusan selain dari mutu dan keberkesanan produk itu sendiri. TV3, TV9, Harian Metro, Kosmo dan majalah-majalah seperti Mingguan Wanita, Harmoni dan akhbar tabloid adalah antara media massa dan elektronik yang menjadi ‘platform’ bagi memasarkan produk Losyen Mustajab Pati Halia ini.
Selain dari memasarkan produk ini dalam pasaran domestik, pihak syarikat juga bercadang untuk mencari peluang memasarkan ianya ke luar negara seperti negara-negara asia dan juga negara timur tengah berdasarkan kesesuaian produk ini pada penduduk masyarakat setempat. Sejak syarikat ini ditubuhkan, ia masih menumpukan pada kerja-kerja pengiklanan dan menaik taraf produk dan pembungkusan hanya pada losyen mustajab pati halia ini kerana syarikat melihat pada potensi besar produk ini dan mensasarkan lebih banyak jualan pada tahun-tahun berikutnya. Dunia Herbs juga mempunyai rancangan untuk memasarkan produk-produk baru mengikut kesesuaian pasaran lantas mempelbagaikan lagi produk keluaran syarikat.
Pihak syarikat Dunia Herbs telah dan akan berkerjasama dengan badan-badan tertentu seperti SIRIM, MATRADE, MTDC, KEMENTERIAN KESIHATAN dan sebagainya bagi memastikan cita-cita syarikat tercapai.
Bimbingan dari pihak tersebut tadi adalah amat perlu memandangkan syarikat Dunia Herbs sekarang masih baru dan memerlukan sokongan sepenuhnya dari semua peringkat terutamanya dari jabatan-jabatan kerajaan.
Justeru itu pihak syarikat percaya bahawa jika memiliki pengurusan dan kewangan yang mantap, ditambahkan lagi dengan perancangan masa hadapan pemasaran yang bijak dan juga bimbingan pakar-pakar dari pelbagai bidang tidak kira dari pihak kerajaan ataupun swasta adalah kunci utama untuk syarikat Dunia Herbs Sales And Marketing Sdn Bhd melangkah lebih maju pada masa hadapan dan seterusnya akan menjadi nama besar di peringkat nasional dan global.
Dunia Herbs tembusi pasaran Arab Saudi
Syarikat pengeluar produk berasaskan herba, Dunia Herbs Sdn Bhd menerusi jenama Losyen Mustajab bakal berada di pasaran Arab Saudi awal Januari tahun depan.

Ketua Pegawai Eksekutifnya, Rushdi Abdullah berkata, buat permulaan hanya tiga produk segmen Losyen Mustajab iaitu Pati Halia, Pati Halia Limau Nipis dan Extra Hot ke pasaran Arab Saudi diikuti produk lain secara berperingkat.

“Tiga rangkaian produk ini dipilih memandangkan ia merupakan produk paling laris dengan tumpuan awal adalah di bandar Makkah, Jeddah dan Madinah. Golongan sasar kita adalah jemaah haji dan umrah.

“Bagi tujuan itu, kami melantik pengedar yang bertanggungjawab untuk menguruskan jenama dan produk ini di sana dengan stor penyimpanan akan beroperasi di Makkah,” katanya kepada Sinar Harian.

Bagaimanapun bukan mudah untuk jenama Dunia Herbs menembusi pasaran Arab Saudi memandangkan pelbagai prosedur dan syarat yang ketat harus dilepasi sebelum produk diluluskan kerajaan berkenaan.

“Antara syarat yang perlu dipatuhi adalah pengedar harus membina stor penyimpanan yang besar dan lengkap dengan semua kemudahan ditetapkan.

“Dengan adanya pengedar di Arab Saudi, kami menjangkakan Dunia Herbs mampu meraih sehingga RM1 juta jualan dalam tempoh setahun,” katanya.

Sehingga kini, produk Dunia Herbs turut berada di pasaran global seperti di Thailand, Brunei dan Singapura.

Dalam pada itu, Dunia Herbs juga berhasrat menambah beberapa produk baharu tahun depan dengan memberi tumpuan kepada produk kesihatan khusus untuk wanita.

“Selain itu, kami juga berhasrat menambah beberapa buah stokis dengan memberi tumpuan ke Sarawak,” katanya, kini Dunia Herbs mempunyai lebih 40 buah stokis seluruh negara.

Berdasarkan kemampuan dan keupayaan tersebut, Dunia Herbs optimis syarikatnya mampu mencapai sasaran perolehan sehingga RM20 juta tahun depan.

Sehingga kini Dunia Herbs masih kekal sebagai pelopor dalam segmen Losyen Mustajab berasaskan herba dengan penguasaan pasaran sebanyak 60 peratus.

sumber : http://duniaherbs.com.my/
               http://www.sinarharian.com.my/dunia-herbs-tembusi-pasaran-arab-saudi-1.219278

9. Dato’ Aliff Syukri Kamarzaman - Pengasas D`Herbs


Dato’ Aliff Syukri Kamarzaman yang dilahirkan pada 03 April 1987 di Felda Kechau ,kuala lipis, Pahang. Beliau telah berpindah dan bersekolah di sekolah Kebangsaan Sg.Besar,Selangor kemudian melanjutkan pengajian di Sekolah Menengah Telok Gadong Klang. Selepas itu beliau telah belajar di Sekolah Pondok Pasir Tumbuh Kelantan. Selepas tamat pengajian di sekolah pondok, beliau menyambung pelajaran di sekolah Integrasi As-Syakirin, Shah Alam sehingga tingkatan 5 dan melanjutkan pelajaran ke Taylor Collage.

 PERTUBUHAN AWAL SYARIKAT
De herbs Healthy Marketing ditubuhkan pada September 2010 dimana kami hanya beroperasi di lot kedai di tingkat 2 dengan seorang pekerja sahaja dan mempunyai 4 produk utama iaitu Bedak Asas, Produk pelansingan, Minuman Kesihatan Wanita dan Lipstick Rawatan Bibir.Dan kini Kami mengorak langkah maju setapak kehadapan dengan menghasilkan hampir 30 rangkaian produk baru dengan seramai 15 orang kakitangan yang membantu melancarkan perjalanan syarikat.
Bermula dengan hanya beroperasi di tingkat 2 kami telah berpindah di lot kedai bawah dan telah menyewa dua lot kedai bagi melancarkan urusan perniagaan dan memudahkan semua rakan niaga berurusan. Kini De Herbs telah menjadi satu jenama yang semakin mendapat tempat di hati pengguna samada di Malaysia, Singapura dan Brunei dan kami juga berazam untuk menjadi salah satu jenama kosmetik yang terkenal di Malaysia serta negara-negara jiran dan matlamat kami sehingga ke seluruh dunia.

WAWASAN, MISI DAN OBJEKTIF SYARIKAT
Wawasan Syarikat:
Visi Utama De Herbs adalah untuk menjadi sebuah syarikat single level yang mengeluarkan produk kecantikan dan kesihatan dengan konsep terbuka yang lebih mudah dan ringkas sekaligus mempunyai sistem yang terbaik dari segi pengurusan, keberkesanan, kualiti serta harga berpatutan yang mampu dimiliki oleh semua golongan sekaligus dapat menjana pendapatan serta keuntungan bagi kedua – dua pihak iaitu pengeluar dan peniaga.
Misi Syarikat:
Membantu golongan wanita dan lelaki yang mengalami masalah kesihatan dalaman dan luaran untuk tampil dengan lebih yakin dan bergaya. Disamping membantu mereka menjana pendapatan yang lebih lumayan dengan menjual produk daripada De Herbs
Objektif Syarikat:
  1. Membantu masyarakat merawat wajah luaran dan dalaman.
  2. Memberikan perkhidmatan selepas jualan.
  3. Mempunyai konsep kedai yang kemas, menarik, bersih dan ceria.
  4. Memberikan produk yang terbaik untuk pelanggan untuk masa jangka panjang.
  5. Mengedarkan produk kosmetik, kesihatan dan kecantikan semua produk yang terdapat di pasaran khususnya Malaysia dan menjadikan sebagai kedai semua dalam satu bagi memudahkan pengguna (One Stop Center).
  6. Membesar menjadi sebuah syarikat sendirian berhad.
  7. Menjadi sebuah syarikat bumiputera yang berdaya saing dan kompetitif dalam perniagaan yang sangat mencabar.
BUKAN mudah bagi seseorang yang tidak mempunyai pengalaman dalam dunia perniagaan untuk terjun ke dalam kelompok tersebut seterusnya mencapai kejayaan dalam masa singkat.
Itu yang berjaya dibuktikan oleh pengasas rangkaian produk kosmetik D'Herbs Healthy Sdn. Bhd. (D'Herbs), Datuk Aliff Syukri Kamarzaman.

Beliau mengakui apa yang dimiliki hari ini bagai mimpi yang datang dalam sekelip mata.
Masih tidak jemu mendalami selok-belok dunia perniagaan yang diceburi hampir tiga tahun itu, Aliff berkata, cabaran dan dugaan yang dihadapi telah mematangkan dirinya untuk bergelar usahawan muda berjaya.

Baginya, tidak mustahil seseorang itu mendapat kejayaan dan mencapai impian dalam hidup jika sentiasa berusaha dan mempunyai minat mendalam dalam setiap pekerjaan yang dilakukan.

"Bagi saya, setiap yang dilakukan tidak kira dalam bidang apa sekalipun, minat adalah kunci utama untuk mencapai kejayaan.

"Sebagai ahli perniagaan yang masih muda dalam bidang ini, saya sentiasa menjadikan setiap hari yang dilalui adalah hari untuk saya mempelajari sesuatu yang baharu," kata Aliff.
Ujar bapa muda yang berasal dari Kuala Lipis, Pahang itu, membangunkan syarikat bukan kerja mudah, apatah lagi pada usianya yang terlalu muda dan berada dalam industri yang didominasi oleh golongan wanita.
"Ramai yang salah tanggapan mengatakan saya mengusahakan perniagaan daripada duit yang disalurkan oleh ibu bapa atau mewarisi syarikat keluarga.

"Hakikatnya, saya mengusahakannya sendiri. Menggunakan duit hasil titik peluh sendiri.
"Saya bermula daripada berniaga jamu di pasar-pasar malam ketika berusia 16 tahun sehinggalah saya mampu mencapai ke tahap ini," ujarnya ketika ditemui di kediaman mewah miliknya yang terletak di Kota Damansara, Petaling Jaya, Selangor.

Ditanya pandangan beliau tentang produk kecantikan dan kesihatan yang dihasilkan, Aliff berpendapat lelaki adalah penilai terbaik bagi wanita.

"Setiap produk yang dihasilkan berdasarkan penilaian dan penelitian saya sebagai seorang lelaki terhadap diri wanita.

"Walaupun saya seorang lelaki, tetapi saya sangat mementingkan keperluan dan kehendak yang diingini oleh wanita. Penjagaan dalaman dan luaran adalah penting untuk menyerlahkan kecantikan dan keayuan mereka," ceritanya yang juga Setiausaha Persatuan Industri Kosmetik Bumiputera Malaysia.

Tambah Aliff, ketika ini syarikatnya turut mempunyai produk keluaran terbaru iaitu Sabun Madu Propolis Glutathione Collagen (D'herbs) yang telah dilancarkan sejak dua bulan lalu.
Sedia maklum, madu mempunyai kelebihan yang mujarab untuk mengubati pelbagai penyakit. Justeru penghasilan sabun ini, melalui gabungan madu, kolagen dan glutathione untuk mendapatkan hasil yang bermutu tinggi dan kaya dengan vitamin E dan C dengan harga RM19.90.

"Sabun ini juga baik untuk mencuci dengan lembut dan membantu menyegar, melembap, menghalus, melicin dan menggebukan kulit. Ia juga bertindak mengatasi masalah jerawat, jeragat dan kulit kering, seawal tiga hari.

"Sabun ini juga sesuai digunakan oleh semua peringkat umur untuk lelaki dan wanita," katanya.
Aliff berkata, pada Jun ini D'Herbs juga akan mengeluarkan produk terbaru khusus untuk wanita yang mementingkan penjagaan dalaman agar kekal cantik dan menawan.

"Produk tuala wanita D'Herbs dihasilkan menggunakan bahan-bahan herba dan semula jadi seperti aloe vera dan teh hijau yang membantu merawat masalah keputihan.
"Tuala wanita yang memberi perasaan gembira kepada wanita yang memakainya mula berada di pasaran Jun ini. Ia dijual pada harga RM9.90 dengan kuantiti 20 helai satu pek," kata Aliff.

Selain itu, ujar bapa kepada tiga orang cahaya mata ini, bagi mempromosikan lagi produk keluaran D'Herbs, syarikatnya telah mengadakan iklan besar-besaran di stesen televisyen.
"Iklan tersebut akan disiarkan selama setahun setiap hari tanpa henti bagi mempromosikan produk keluaran D'Herbs kepada orang ramai.

"Dalam pada itu, kami juga mengalu-alukan kepada orang ramai yang berminat untuk menjadi pengedar D'Herbs di seluruh Malaysia termasuk Sabah dan Sarawak.
"Bagi mereka yang berminat untuk mendapatkan maklumat lanjut boleh hubungi 03-61562035 atau 012-3995446," katanya.

Tambah Aliff lagi, orang ramai yang berminat dengan produk tersebut boleh mendapatkan terus di enam stokis berhampiran yang terletak di Selangor dan Kuala Lumpur.
Produk D'Herbs boleh didapati di setiap lokasi tumpuan ramai termasuk kedai-kedai runcit, pasar malam dan pasar tani, farmasi bebas, kedai jamu dan salon serta pusat jualan D'Herbs sendiri.

Produk-produk ini dihasilkan di kilang Aliff Herbs Manufacturing yang terletak di Selangor.
Beliau juga menyarankan kepada orang ramai supaya berhati-hati memilih produknya kerana terdapat banyak peniruan yang dijual hampir sama dengan produk keluaran D'Herbs.

sumber : http://www.deherbs.com.my/v1/
             http://www.utusan.com.my/utusan/Feminin/20130607/fe_02/Lelaki-penilai-terbaik-wanita


                    
10. Dato’ Prof Dr. Hassan Yaacob - Pengasas House Of   Healin

Mengenai HOUSE OF HEALIN

Dato` Professor Dato' Dr. Hassan Yaakob menubuhkan Healwell Pharmaceuticals Sdn Bhd, seorang penyelidik dari Universiti Malaya yang bertukar menjadi seorang usahawan. Beliau adalah pemegang PhD di dalam Clinical Pharmacology dari Royal College of Surgeons of England, London dan seorang Pakar Penyelidik yang terkenal di Malaysia. Beliau adalah Pengerusi Eksekutif / Ketua Pegawai Eksekutif kepada Healwell Pharmaceuticals Sdn Bhd.

Kumpulan Eastern Biotech Resources Sdn. Bhd. (EBRSB) mengorak langkah ke dalam dunia perniagaan pada tahun 1996 selepas beberapa tahun penyelidikan saintifik mengenai hidupan laut melalui beribu-ribu eksperimen ke atas subjek Asia dan bukan Asia dijalankan.


Penyelidikan tersebut diterajui oleh YBhg Professor Dato' Dr. Hassan Yaakob yang merupakan seorang ahli akademik, saintis dan ahli perniagaan. Penyelidikan ini pada awalnya dijalankan di Jabatan Farmakologi, Fakulti Perubatan di Universiti Malaya. Penyelidikan ini kemudiannya diteruskan dengan usahasama sekumpulan saintis di Universiti Toyama & Fukuoka, Jepun pada tahun 1995 hingga 1996.

EBRSB merupakan peneraju dalam bidang kecantikan dan kesihatan yang berasaskan hidupan laut. Kami di EBRSB amat komited terhadap penyelidikan, penghasilan dan pengeluaran produk penjagaan kulit dan kosmetik yang berasaskan penyelidikan bioteknologi bagi menghasilkan produk yang berkualiti tinggi.

Kami memberi penekanan kepada suplemen kesihatan yang berasaskan tulenan Gamodulin dan 'Advanced Skin Care Technology (AG2000)'.

EBRSB bersedia untuk menjadi syarikat terunggul untuk memasarkan produk berasaskan marin di bawah jenama HEALIN dan AG2000 di Malaysia melalui rangkaian pengedaran yang luas yang dikenali sebagai HOUSE OF HEALIN yang juga bertindak sebagai platform pemasaran bagi meningkatkan kesedaran terhadap produk kami.

Penganugerahan Yang DiTerima

Best Halal Scientist Award 2011

 Tokoh Maulidur Rasul 2007, Anugerah Sains Hitachi 1995, Anugerah International Union of Pharmacology Award (Montreal) dan Anugerah Pingat Reka Cipta (1994)

ADA yang menggelarnya Dato Pro Dr. Hassan Yaakob sebagai hati batu. Namun kata-kata itu tidak menjadi 'kudis' pada dirinya. Malah, dalam meniti perjalanan menjadi saintis dan usahawan berjaya, Dr. Hassan mengakui beliau memang hati batu. Sejak kecil lagi beliau sangat degil dan tidak menoleh ke belakang setiap kali mahu melakukan sesuatu.
Prinsipnya, untuk maju memerlukan dia bersikap demikian. Oleh itu Dr. Hassan ada sebab untuk berbangga dengan kejayaannya hari ini. Kerana hati batunya itu beliau menjadi satu-satunya saintis di negara ini yang berjaya menulenkan sebatian gamat.

Pengasas Healwell Pharmaceuticals Sdn. Bhd. yang berpejabat di Shah Alam, Selangor itu menggariskan tiga perkara penting untuk berjaya.

''Tegas terhadap apa yang diinginkan, kreatif dan mempunyai daya kepimpinan,'' kata anak kelahiran Kota Bharu, Kelantan itu ketika ditemui Utusan Malaysia di Shah Alam.

Dr. Hassan juga merupakan Pengerusi Eksekutif serta Pengarah Healwell dan Eastern Biotech Resources Sdn. Bhd. bakal berpindah ke bangunan baru bernilai RM25 juta tidak jauh dari pejabat sekarang.

Tentunya sebagai peneraju syarikat tempatan yang mempunyai kepakaran dalam pengeluaran dan perundingan mengenai gamat serta produk penjagaan kulit serta anti-penuaan, tugasnya tidak mudah.

Beliau berhadapan dengan kerenah lebih 112 kakitangan selain menguruskan lebih 200 rangkaian usahawan francais yang bergantung kepercayaan kepada jenama Healin.

''Saya juga terbuka menerima kritikan, tidak sensitif jika ditegur, tidak suka bermusuh. Boleh saja saya katakan saya memang tidak ada musuh,'' kata bapa kepada tiga orang anak itu.
Menjadi seorang saintis, usahawan, pengurus dan pada masa yang sama ketua keluarga bagi Dr. Hassan menuntut komitmen yang sangat besar. Setiap tiga atau empat bulan sekali, beliau ke Dubai memenuhi permintaan sebuah universiti di sana sebagai fasilitator penyelidikan.
Membina nama dalam bidang keusahawan, Dr. Hassan tidak terlepas daripada mengalami rasa terkilan dan kecewa melihat kelemahan usahawan Melayu.

''Saya kecewa apabila ada usahawan mahu cepat dapat untung, tidak sabar. Misalnya dalam menjayakan House of Healin, ada peniaga yang melambakkan produk di pasar malam.
''Ada juga yang menjual dengan harga lebih rendah. Memang daripada jumlah dagangan, banyak yang mereka menjual tapi berapa pula pulangannya,'' kata Dr. Hassan yang beralih kepada bidang francais untuk mengawal mutu serta rangkaian produk Healin.

Produk Healin kini 'merantau' ke pasaran antarabangsa, malah francais House of Healin diiktiraf syarikat francais terbesar dan berdaya maju oleh Permodalan Nasional Bhd. (PNS).


sumber: http://www.houseofhealin.com.my
           : http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2011&dt=0625&pub=Utusan_Malaysia&sec=Ekonomi&pg=ek_04.htm
           : http://www.majoriz.com/biografi-dato-prof-dr-hassan-yaacob/