Blogroll

Pages

Tuesday, April 8, 2014

Profile of Entrepreneur by Popular Product Invention (Adidas)

Adidas

















Adidas AG  adalah sebuah syarikat multinasional Jerman yang mereka bentuk dan mengeluarkan pakaian sukan dan aksesori yang berpangkalan di Herzogenaurach, Bavaria, Jerman. Ia adalah syarikat induk bagi Kumpulan Adidas, yang terdiri daripada syarikat Reebok, syarikat golf TaylorMade-Adidas (termasuk Ashworth), Rockport, dan 9.1% daripada FC Bayern Munich. Selain kasut sukan, Adidas juga mengeluarkan produk lain seperti beg, baju, jam tangan, eyewear, dan lain-lain-dan pakaian sukan yang berkaitan dengan barangan. Adidas adalah pengeluar sukan yang terbesar di Jerman dan Eropah dan pengilang sukan kedua terbesar di dunia.


Adidas telah ditubuhkan pada tahun 1948 oleh 
Adolf Dassler, berikutan perpecahan Gebrüder Dassler Schuhfabrik antara beliau dan abangnya Rudolf. Rudolf kemudian menubuhkan Puma, yang merupakan saingan awal Adidas. Pada 18 Ogos 1949, Adi Dassler pada usia 49, mendaftar "Adi Dassler adidas Sportschuhfabrik" dan bersedia untuk bekerjasama dengan 47 pekerja di bandar kecil Herzogenaurach. Pada hari yang sama, beliau memperkenalkan kasut beserta 3-Stripes. Bermula cerita kejayaan global - yang telah dipercepatkan oleh keajaiban.

Pakaian dan kasut rekaan syarikat biasanya mempunyai tiga bar selari, dan motif yang sama dimasukkan ke dalam logo rasmi Adidas. Pendapatan syarikat bagi tahun 2012 telah disenaraikan sebanyak €34.48 billion.

Sejarah

Christoph Wilhelm Von Dassler adalah seorang pekerja di sebuah kilang kasut, manakala isterinya Pauline menjalankan perniagaan dobi kecil di bandar Bavaria Herzogenaurach, 20 km (12.4 batu) dari bandar Nuremberg. Selepas tamat persekolahan, anak lelaki mereka, Rudolf "Rudi" Dassler, menyertai bapanya di kilang kasut. Sekembalinya dari Perang Dunia I, Rudolf menerima jawatan pengurusan di sebuah kilang porselin, dan kemudian di dalam perniagaan kulit borong di Nuremberg
Pada tahun 1920, Adi Dassler membuat kasut pertama di bengkel beliau di Herzogenaurach berhampiran Nuremberg di Jerman. Kasut diperbuat daripada kanvas itu adalah kasut latihan untuk pelari dan dijual pada harga dua reichsmarks. Adi Dassler mengikuti tiga prinsip panduan dalam kerja-kerja pembangunan beliau: menghasilkan kasut yang terbaik untuk keperluan sukan, melindungi atlet dari kecederaan dan membuat produk tahan lama.
Pada bulan Julai 1924, abangnya Rudolf kembali ke Herzogenaurach untuk menyertai perniagaan adiknya, dan menjadi Gebrüder Dassler Schuhfabrik (Kilang Kasut Dassler Brothers).
Pasangan adik beradik itu memulakan usaha di dalam kedai dobi ibu mereka, tetapi, pada masa itu, bekalan elektrik di bandar adalah tidak boleh dipercayai, dan adik-beradik itu kadang-kadang terpaksa menggunakan kuasa pedal daripada basikal pegun untuk menjalankan peralatan mereka.
Pada Sukan Olimpik 1936, Adi Dassler memandu dari Bavaria melalui salah sebuah lebuhraya pertama di dunia menuju ke perkampungan olimpik dan memujuk pelari Amerika Syarikat Jesse Owens untuk menggunakan kasut rekaannya, tajaan pertama bagi atlet kulit hitam. Jesse Owens memenangi empat pingat emas dan merekodkan lima rekod baru dunia dengan kasut rekaan Adi Dassler dalam semua acara.
Berita kejayaan Owens mengukuhkan lagi reputasi kasut rekaan Dassler di kalangan atlit ternama dunia. Berpucuk-pucuk surat dikirimkan kepada adik beradik Dassler terutama jurulatih-jurulatih kebangsaan menunjukkan minat terhadap kasut rekaan mereka.
Semua kasut yang dikeluarkan ialah kasut kulit buatan tangan. Tidak lama selepas itu, beliau mula mencipta kasut yang berbeza untuk sukan yang berbeza. Mereka menggelar kilang pertama mereka “Dassler Brothers Shoe Factory”. Adi Dassler mengeluarkan kasut tenis pertama pada tahun 1931. Pada tahun 1948, Adi dan Rudolf membawa haluan masing-masing dan Rudolf memulakan syarikat sendiri, Puma. Adi mengambil “Adidas” (Adi = nama gelaran Rudolf, das=Dassler) sebagai nama rasmi syarikat dan telah memberikan kasutnya tanda Tiga Jalur. Pada pertengahan 1960-an, Adidas mula menghasilkan pakaian sukan untuk pertandingan dan latihan. Pada tahun 1971, Muhammad Ali dan Joe Frazier memakai but tinju khas yang direka oleh Adi Dassler khas untuk mereka yang juga terkenal sebagai "Match Of the Century."

Logo yg mempunyai tiga daun telah diperkenalkan sebagai tanda tambahan pada tahun 1972 untuk membezakan antara produk Adidas yang sahih dan tiruan. Raket tenis Adidas pertama kali digunakan pada tahun 1974. Apabila Adi Dassler meninggal dunia pada 1978 di usia 78 tahun, isterinya Kathe dan anak tertua Horst mengambil alih menjalankan syarikat itu sehingga kedua-duanya meninggal dunia.

Saham Adidas-Salomon menjadi terbitan awam pada tahun 1995 dengan peningkatan dalam jualan dan keuntungan. Adidas membangunkan produk revolusi untuk enam sukan: renang, trek dan padang, berbasikal, lawan pedang, angkat berat dan gusti. Pada tahun 2002, Adidas membuka ibu pejabat pertama Amerika Utara di Portland, Oregon. Adi Adidas adalah usahawan pertama yang menggunakan promosi sukan sebagai satu cara menarik perhatian umum terhadap inovasi. Beliau mula menggunakan atlet terkenal sebagai iklan bagi produk beliau. Adidas terus menyediakan orang awam Amerika dengan pakaian sukan terbaik dan peralatan yang ada, dan pada harga yang hebat.

Perang Dunia ke 2 dan perpecahan syarikat

Semasa perang, perselisihan faham dua saudara ini semakin memuncak selepas kejadian serangan bom dari pihak bersekutu pada 1943. Adi dan isterinya naik ke pusat perlindungan bom di mana Rudolf dan keluarganya sudah pun berada di dalam. Adi berkata “Anak haram itu sudah kembali” dimana dia merujuk kepada askar bersekutu tetapi Rudolf percaya yang Adi memaksudkan dirinya dan keluarganya. Tak lama kemudian, Rudolf dibawa oleh tentera Amerika Syarikat dan menuduhnya sebagai salah seorang ahli Waffen SS. Rudolf yakin yang adiknya telah menyerahkannya kepada pihak tentera Amerika.

Kilang Dassler, yang digunakan untuk membuat senjata anti-kereta kebal, nyaris dirobohkan sepenuhnya oleh tentera US pada April 1945 tetapi di yakinkan oleh isteri Adi Dassler, Käthe, yang syarikat itu hanya berminat dalam pembuatan kasut sukan. Mereka akhirnya menjadi pembeli utama kasut Dassler bersaudara.
Adi dan Rudolf berpecah pada 1947. Rudolf membentuk satu syarikat baru yang diberi nama Ruda – daripada Rudolf Dassler, yang kemudiannya di tukarkan kepada Puma dan Adi membentuk syarikat yang dikenali sebagai Adidas AG pada 18 Ogos 1949.

Puma dan Adidas memasuki satu persaingan sengit selepas perpecahan. Bandar Herzogenaurach dibahagikan kepada dua yang membawa kepada nama samaran "bandar leher bengkok"-orang memandang ke bawah untuk melihat kasut yang dipakai oleh orang yang datang dari luar. Malah kedua-dua kelab bola sepak di bandar ini telah dibahagikan kepada dua: ASV Herzogenaurach kelab menyokong Adidas, manakala 1 FC Herzogenaurach mengenakan kasut Rudolf, Puma. Apabila tukang dipanggil ke rumah Rudolf, mereka sengaja memakai kasut Adidas. Rudolf akan memberitahu mereka untuk pergi ke ruangan bawah tanah dan memilih sepasang Puma secara percuma. Kedua-dua adik-beradik tidak pernah berdamai sehinggalah mereka disemadikan di tanah perkuburan yang sama tetapi dalam jarak yang sejauh mungkin.

Konsep Perniagaan Adidas

Matlamat utama adalah untuk mencipta produk yang dapat memberikan prestasi yang maksima dan juga dibuat dengan cara yang mampan. Prinsip utama Adi Dassler adalah mudah : untuk menjadikan atlit lebih baik. Inilah sebab mengapa di Kumpulan Adidas inovasi adalah tunjang utama dalam semua produk mereka. Pemilihan material dan cara pembuatan adalah dua tunjang utama kepada kumpulan inovasi mereka dalam membentuk produk mereka. Seperti contoh, mengelakkan plastik berasaskan minyak membantu mengurangkan pelepasan karbon. Pakaian ‘Dry-dyeing’ membantu menjimatkan air, tenaga dan bahan kimia. Menghampiri cabaran inovasi dari perspektif alam sekitar membantu mereka membuat produk yang lebih baik untuk pengguna dan lebih baik untuk planet ini juga.

Pasaran

Semasa pertengahan sehingga akhir tahun 1990an, Adidas membahagikan jenamanya kepada tiga cabang utama. ‘Adidas Performance’ direka untuk focus kepada sukan dan persembahan atlet. ‘Adidas Originals’ pula lebih fokus atau cenderung kepada dunia fesyen dan gaya hidup dan ‘Style Essentials’ pula menjurus kepada generasi Y3.

 "Adidas is all in" adalah strategi pemasaran Adidas buat masa ini. Slogan itu bertujuan untuk mengikat semua jenama dan label bersama-sama, melambangkan suatu imej bersatu kepada pengguna yang berminat kepada sukan, fesyen, muzik dan budaya pop.
 "Impossible is Nothing" merupakan slogan utama pemasaran Adidas. Kempen ini di reka oleh 180/TBWA yang berpangkalan di Amsterdam.



Pengiklanan

Jenama ini muncul dalam beberapa siri permainan video seperti Commodore Amiga: Daley Thompson's Olympic Challenge, Sony PlayStation: Adidas power soccer dan Commodore 64, ZX spectrum, Amstrad CPC: Adidas Championship Football.








Tajaan

Untuk mengekalkan jenamanya sebagai fokus orang ramai, Adidas banyak menaja atlit lelaki dan wanita.
 Pada tahun 2008, Adidas menaja 295 pemain bola sepak, 64 pemain ragbi, 71 pemain tenis, 24 pemain bola keranjang dan 8 pemain golf . Adidas juga terlibat dalam beberapa siri tajaan alatan sukan lain. Antaranya tinju, renang, olahraga dan lain-lain lagi.



Adidas dan Piala Dunia

Bermula dari siri Piala Dunia 1970, Adidas mula menaja bola untuk kejohanan itu termasuklah Piala Dunia Wanita.

1970 & 1974          Adidas Telstar
1978                       Adidas Tango Durlast
1982                       Adidas Tango Espana
1986                       Azteca
1990                       Etrusco
1994                       Questra
1998                       TriColore
2002                       Fevernova
2006                       Teamgeist
2010                       Jabulani
2014                       Brazuca

Perkembangan Perniagaan.

Pembangunan terbaik Adidas dalam mereka dan teknologi kasut bola sepak terhasil dalam tahun 80an oleh Craig Johnston, yang mereka kasut bola sepak Predator, yang mula di pasarkan pada 1990. Rekaan kasut tersebut untuk memberikan lebih cengkaman antara kasut, bola dan tanah. Rekaan tersebut membolehkan pemain melakukan tendangan yang cantik dan padu apabila kaki pemain mengenai kawasan yang betul pada bola.

Seiring dengan membekalkan produk berprestasi tinggi, Adidas menyedari yang pengguna membuat belian bukan hanya berdasarkan jenama tetapi juga mengambil berat faktor ketersediaan, kemudahan dan keluasan penawaran produk. Untuk itu, kumpulan Adidas mensasarkan untuk membuka kedai-kedai jenamanya di seluruh dunia. Sehingga kini terdapat lebih daripada 1000 kedai di buka di seluruh dunia. Semasa Sukan Olimpik Beijing, kumpulan Adidas membuka 2 buah kedai sebulan secara purata. Sehingga 2010 mereka mensasarkan sekurang-kurangnya 30% keuntungan melalui kedai-kedai mereka.

Pada tahun 2005, Adidas mengambil alih syarikat alatan sukan daripada United Kingdom yang dikenali dengan nama Reebok. Beberapa tahun kemudian, Adidas mengambil alih syarikat Five Ten, alatan sukan Golf Taylor Made dan Adam Golf tiga tahun kemudian menjadikan mereka semakin kuat untuk mengharungi hari depan. 

Penghargaan dan Pengiktirafan

Berikut adalah penghargaan dan pengiktirafan yang diterima oleh Adidas Group of company.

2014 – Kumpulan adidas adalah di antara "Global 100 Most Sustainable Corporations in the World" untuk kali ke-10, pertama kali berada dalam kelompok top 10 – tangga ke-8.
2013 - adidas AG included in Dow Jones Sustainability Indices for 14th time - Industry Leader for 10th time
2013 - adidas AG again included in the STOXX® Global ESG Leaders indices
2013 – Continued inclusion in the FTSE4Good Index
2013 - Reconfirmed inclusion in the Ethibel PIONEER and Ethibel EXCELLENCE Investment Registers
2012 - Inclusion in the Carbon Disclosure Leadership Index for Germany, Austria and Switzerland
Inclusion in the Vigeo Group Indexes
Inclusion in the ECPI Ethical Index EMU
2011 – Silver medal for adidas AG as 'Sustainable Retail Company 2011'
2009 - Best rating by European consumer organisations
2008 – Re-accreditation by the Fair Labor Association
2007 – B.A.U.M. Environmental Award
2006 – Product rated best for quality and CSR by Stiftung Warentest
2006 – adidas Group among Top Employers of the Year
2005 – Environmental Manager of the year
2002/2004 – Best Sustainability Reporting

Kritikan

Disebalik kejayaan Adidas, mereka juga berdepan dengan kritikan daripada masyarakat dan pesaing mereka. Antaranya pada tahun 2011 Kontroversi harga Jersey replika All Blacks . Dengan harga yang ditetapkan bagi jersi replika All Blacks, $NZ220, menyebabkan peminat All Blacks membuat pembelian secara atas talian daripada negara jiran yang menawarkan harga yang jauh lebih murah. Adidas mengambil langkah dengan membuat perjanjian melepasi-sempadan yang mana menegah penjual daripada luar New Zealand menjual kepada penduduk negara itu.

Ia disifatkan sebagai bencana perhubungan dengan orang ramai oleh kumpulan firma PR dan konsumer. Pembekal sukan terbesar New Zealand, Rebel Sport, menunjukkan kemarahan mereka dan menjual barangan itu dibawah harga kos. Pada 9 ogos 2011, mereka memutuskan untuk tidak menjual Adidas Rugby Union Jumper.

Kerahan tenaga dan pelanggaran hak pekerja

Adidas telah dikiritik kerana operasi kerahan tenaga yang berlaku di Indonesia. Diantara 2006 hingga 2007, Adidas menolak banyak pembekal yang disokong kesatuan untuk subkontraktor dengan rekod hak-hak pekerja kurang ternama. Dengan membahagikan kerja sub-kontraktor kepada beberapa pembekal, ia menyukarkan lagi Adidas untuk memantau syarikat-syarikat itu dalam mematuhi penetapan buruh syarikat. Piawaian tempat kerja Adidas, mengekalkan dasar termasuk membenarkan pekerja untuk mengambil bahagian dalam rundingan secara kolektif dan dasar tidak membalas dendam - terhadap pekerja yang menyatakan kebimbangan. Namun begitu terdapat banyak pembekal Adidas tidak mematuhi piawaian ini. Dikilang Panarub di Jawa, 33 orang pekerja telah dipecat selepas mereka meminta untuk kenaikan gaji pada 2005. PT Kizone pula merupakan satu lagi kilang di Indonesia yang mengeluarkan produk Adidas, Nike dan barangan untuk pasukan Dallas Cowboys sehingga mereka tutup pada Januari 2011. Seramai 2686 pekerja di berhentikan dimana syarikat berhutang sebanyak $3juta dalam bentuk pampasan dan faedah. Nike menyumbang sebanyak $1.5 juta tetapi Adidas tetap tidak bertindak. Satu kempen telah dilancarkan oleh ‘United Students Against Sweatshops’ meminta kepada pihak universiti-universiti untuk menghentikan kontrak bersama Adidas. Pada 16 Julai 2012, aktivis di London menggantikan tanda harga Adidas dengan 34p pada setiap barangan Adidas sebagai lambang gaji yang di bayar oleh Adidas kepada pekerja mereka. Kumpulan penganjur kempen tersebut menyatakan bahawa itulah adalah bayaran dasar yang di buat kepada para pekerja adalah sebanyak £10 seminggu. William Anderson, ketua sosial dan alam sekitar bagi kawasan Asia Pasifik, telah menulis di blog syarikat di mana dia mengaku dengan bayaran 34p sejam itu.

Rekod alam sekitar

Bertahun Adidas membeli kertas pembungkus daripada syarikat Asia Pulp & Paper, syarikat ketiga terbesar dalam pembuatan kertas di dunia, yang dilabelkan sebagai pembunuh hutan dengan memusnahkan hutan di Indonesia. Pada 2011, Adidas membatalkan kontraknya bersama Asia Pulp & Paper. Pengarah Eksekutif Greenpeace, Phil Radford menyatakan tindakan Adidas sebagai langkah yang yang serius dalam memelihara hutan.